Tietokoneet

Tivi 3.1.2016 12:33 päivitetty 3.3.2016 15:37

Microsoft suojelee käyttäjiään mainoksilta - tekee sääntöihin muutoksen

Huhtikuusta alkaen Microsoft aikoo pitää huolen siitä, etteivät adware-sovellukset tunkeudu käyttäjien verkkoyhteyteen.

Pakolla käyttäjien koneille syötetyt adware-ohjelmat nousivat näyttävästi pinnalle keväällä 2015, kun Lenovo kärähti nolosti Superfish-sovelluksestaan. Microsoft pyrkii estämään vastaavat tapaukset tänä vuonna.

Lenovon kannettavien ostajat saivat tahtomattaan Superfish-sovelluksen, joka luokitellaan adwareksi. Se tunki itsensä mukaan käyttäjän verkkoyhteyteen näyttäen mainoksia jopa sivuilla, joilla niitä ei pitänyt olla.

Lenovo vakuutti parantavansa tapansa. Microsoft on nyt kertonut pitävänsä huolen siitä, ettei kukaan muukaan ryhtyisi tällaiseen keplotteluun.

Muun muassa The Guardian kirjoittaa, että Microsoft on ilmoittanut uudesta käytännöstä, jolla verkkoyhteyteen tunkeutuminen Superfishin tavoin estetään.

Microsoftin blogin mukaan tällaiset välimiessovellukset (man-in-the-middle) käyttävät nykyisin useita erilaisia tekniikoita. Ne muun muassa kajoavat välimuistiin, muuttavat dns-asetuksia tai manipuloivat verkkokerrosta. Lopputuloksena on vähintäänkin, että käyttäjä saa nähtävilleen tavaraa johon selaimella ei ole mitään sanomista.

Microsoft vaatii, että mainoksia näyttävien sovellusten pitää toimia reilusti selaimen kautta ja ne pitää olla estettävissä sekä poistettavissa ilman erityistä rypistelyä. Uudet säännöt astuvat voimaan huhtikuun alussa.

Lähde: Tivi

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kilpailut

25.02.2017 12:01

Metsästätkö leijonaa? – Mainoskilpailujen plussat ja miinukset

Kevään mainoskilpailuissa pannaan ideat paremmuusjärjestykseen. Samalla järjestykseen pannaan tekijät, toimistot, ketjut ja jopa maat. Tällä kertaa ei puhuta siitä, miksi Ruotsi voittaa ja Suomi ei, vaan siitä, kannattaako kilpailuihin osallistua ja jos kannattaa, niin mihin?

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.