Mainonnan Monitaho -ehdokas 4/10

Ville Perttula 10.8. 10:30 päivitetty 22.8. 10:33

Mirkku Kullberg: "Minulle markkinointiviestintä tarkoittaa erityisesti kansainvälisen tason sisällöntuotantoa"

Satumaari Ventelä
Mirkku Kullberg

Kämp Groupin markkinointijohtaja Mirkku Kullberg on ehdolla Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saajaksi. Lukijat voivat äänestää mieleistään ehdokasta 21.8–13.9. M&M:n verkkosivuilla. Tunnustus jaetaan perjantaina 22.9.

Miten olet pyrkinyt kehittämään markkinointiviestintää Suomessa?

Mirkku Kullberg

Työ: Kämp Groupin markkinointijohtaja

Ura: Kämp Collection, Vitra, Artek, Nanso, Grünstein

Koulutus: yo-merkonomi, kansainvälinen design-tutkinto IDBM Pro

”Minulle markkinointiviestintä tarkoittaa erityisesti kansainvälisen tason sisällöntuotantoa. Mitä hyvänsä tehdään, se on niin korkeatasoista, että voimme käyttää samaa materiaalia missä tahansa maailmankolkassa. Minä en usko enää, että on olemassa pelkästään Suomi-markkinointia, vaan meidän pitää pystyä kansainväliseen tasoon.”

Mitä pidät suurimpana saavutuksenasi?

”Kyllä yksi yksittäinen teko on Artek Second Cycle -konsepti, joka perustui siihen, että lähdimme ostamaan itse takaisin omia, käytettyjä tuotteitamme ja myimme niitä. Second Cycle oli nimenomaan markkinoinnin työkalu, jonka avulla puhuttiin kestävästä muotoilusta, kestävästä kauneudesta ja hyvästä kuluttamisen etiikasta.”

Mikä Mainonnan Monitaho?

  • Mainonnan Monitaho on MAT-Säätiön jakama markkinointialan tunnustuspalkinto. Se jaetaan henkilölle, joka toimii esimerkillisesti ja menestyksellisesti markkinointiviestinnän alan kehityksen eteen.
  • Ensimmäisen kerran tunnustus jaettiin vuonna 1967, joten tänä vuonna tunnustus täyttää 50 vuotta. Mainonnan Monitaho -tunnustus jaetaan joka toinen vuosi.
  • Tunnustukseen kuuluu lisäksi MAT-säätiön stipendi, jonka tunnustuksen saaja ohjaa haluamalleen kohteelle tai hankkeelle. Sen tulee edistää markkinointiviestinnän alaa.
  • Viimeksi tunnustuksen sai Milttonin perustaja ja toimitusjohtaja Mathias Järnström.
  • Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saajiksi on ehdolla kymmenen ihmistä. Markkinointi & Mainonta esittelee ehdokkaat 7.8.-18.8.
  • Maanantaina 21.8. M&M:ssä avataan äänestyssivu, jossa lukijat voivat äänestää mieleistään ehdokasta. Äänestys päättyy 13.9.
  • Tunnustus jaetaan perjantaina 22.9.

Mikä on ollut suurin muutos markkinointiviestinnässä tähän mennessä urasi aikana?

”Printtimainonnan katoaminen ja fyysisen myymälän merkityksen kasvaminen. Esimerkiksi lippulaivamyymälät ovat nykyisin markkinoinnin työkaluja.”

Millaisia tavoitteita sinulla vielä on?

”Haluaisin tehdä yhden maailmanluokan mainemarkkinoinnin projektin. Yritysten yhteiskunnalliset roolit ovat tulevaisuudessa entistä isompia, siksi superprojekti jonkin filantropiasta aidosti kiinnostuneen yrityksen kanssa olisi mielenkiintoinen. Haluaisin nähdä, että kulttuuri, taide, sivistys ja filosofia ovat taas nuorten ulottuvilla. Uskon, että projekti liittyisi jotenkin koulutukseen. Kun nuoret oppivat katsomaan maailmaan valistuneemmin, silloin he myös kuluttavat valistuneemmin.

Mikä on mottosi?

”Asioilla on tapana järjestyä. Jos teet vilpittömästi parhaasi, löydät kyllä tiesi. Olen aikamoinen idealisti.”

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

12.12.2017 12:39

Et useinkaan tiedä, mikä sinulle on hyväksi

Ihminen on siitä mielenkiintoinen eläin, että hän ei aina tajua, missä piilee reitti parempaan tulevaisuuteen. Emme useinkaan tiedä, mikä meille on hyväksi.