Kauppa

M&M 21.1. 12:48 päivitetty 3.3. 15:38

Missä se myymälä olikaan? Suomalainen tarkistaa ostoksiin liittyviä tietoja kännykällä useammin kotona kuin liikkeessä

Colourbox

TNS Gallupin selvityksen mukaan suomalaiset hyödyntävät mobiililaitteita ostoksia tehdessään eniten kotona, jossa kiinnostavat etenkin liikkeiden aukioloaika- ja sijaintitiedot.

Älypuhelin on vakiinnuttanut paikkansa osana monien suomalaisten arkea, mutta mobiililaitteiden hyödyntäminen ostoksia tehdessä ei ole viimeisen vuoden aikana lisääntynyt.

Tämä selviää TNS Gallupin kyselytutkimuksesta, jossa selvitettiin 15-69-vuotiaiden suomalaisten älypuhelinten ja tablettien käyttöä ostopolun varrella sekä sovellusmieltymyksiä. Tutkimukseen osallistui yli 5 000 henkilöä.

Tulosten perusteella mobiililaitteita hyödynnetään ostoksia tehdessä eniten kotona, jossa kiinnostavat etenkin liikkeiden aukioloaika- ja sijaintitiedot. Myymälässä mobiililaitteita käytetään selvityksen mukaan vielä melko vähän.

Tutkimuksessa oli mukana viisi tuoteryhmää: päivittäistavarat, kodinkoneet ja elektroniikka, pukeutuminen, huonekalut ja sisustus, sekä urheiluvälineet ja -vaatteet.

Mitä suurempi hankinta, sitä enemmän enemmän tietoa kaivataan, ja sitä enemmän sitä myös haetaan mobiililaitteilla. Selvityksessä nousi esiin esimerkiksi huonekalujen hankinta, joiden kohdalla älypuhelin kaivetaan helpommin esiin myös myymälässä.