Brändit

Kimmo Lundén 2.2. 20:08 päivitetty 3.3. 15:38

Mitä Karhu ensin, sitä Lapin Kulta perässä

Hartwall
Hartwallin toimitusjohtaja Tapio Pajuharju.

180-vuotisjuhlavuottaan viettävä Hartwall aloittaa Lapin Kullan viennin Kiinaan, johon kilpailija Sinebrychoff vei ensimmäiset erät Karhu-olutta viime vuoden lopulla.

Tsst, tssst! Ikoninen Vichy-pullo sihahti tiistaina aamulla 180-vuotiaan Hartwallin juhlavuoden avauksessa.

Tanskalaiseen Royal Unibrew -konserniin kuuluva Hartwall sai alkunsa päivälleen 180 vuotta sitten, kun Victor Hartwall sai toimiluvan kivennäisvesitehtaalle Helsingissä.

Hartwall kampanjoi vuoden aikana näkyvästi Vichyä ja tuo kesäksi markkinoille uutuuden, salmiakki-Vichyn. Hartwall valmistelee myös brändioluensa Lapin Kullan vientiä Lahden panimosta Kiinaan.

"Aloitamme tänä vuonna viennin Kiinaan. Ensimmäiset koe-erät lähtevät Hongkongiin", vahvistaa Hartwallin vientijohtaja Matti Ristola.

Ensimmäisellä tai toisella vuosipuoliskolla - sitä Ristola ei vielä pystynyt sanomaan. Aasian-markkinoilla Lapin Kultaa on viety jo aiemmin Japanin markkinoille.

Hartwall etsi viime vuonna yhteistyökumppaneita viennin aloittamiseksi Kiinaan. Ristolan mukaan kumppanit ovat nyt löytyneet. Hartwallin liikevaihdosta 10 prosenttia tulee nyt ulkomailta.

Kiinan kasvaville olutmarkkinoille on suunnannut myös kilpailija Sinebrychoff, joka vei ensimmäiset erät Karhu-olutta viime vuoden loppupuolella.

Hartwallin toimitusjohtaja Tapio Pajuharju valittaa suomalaisen alkoholisädännön tiukkuutta, mikä rajoittaa mietojen alkoholijuomien lanseerausta ja markkinoinnin harjoittamista kotimarkkinoilla. Oppi pitää hakea ulkomailta, koska kotimaassa lainsäädäntö kieltää tehokkaan mainonnan.

Mietojen brändinrakennus tehty mahdottomaksi

"Suomalainen alkoholimainonta on eurooppalaisittain poikkeuksellisen tiukasti rajoitettua. Lainsäädäntö ja mainonnan rajoitukset estävät tehokkaan brändinrakennuksen kotimaassa. Näin poikkeavassa markkinointiympäristössä on erittäin hankala kehittää ja brändätä tuotteita. joista tulee seuraavia suomalaisia menestystarinoita maailmalla", Pajuharju ottaa kantaa valmisteilla olevaan alkoholilain uudistukseen.

"Harjoittelu suoraan kansainvälisillä markkinoilla on mahdotonta."

Eduskunta palasi tänään tiistaina tauoltaan. Alkoholilainsäännön uudistusta on valmisteltu jo pitkään työryhmissä. Alalla odotetaan hallituksen antavan esityksensä eduskunnan käsittelyyn vasta keväällä, "kun lehdet ovat puissa".

Pajuharju ja koko panimoala toivovat helpotuksia sekä mietojen markkinointiin että myyntiin.

Olutta iltayhdeksän jälkeenkin

"Suoranaisesti emme voi vaikuttaa lainsäädäntöön, mutta kyllä lainsäädännön tulisi tukea sitä mitä kuluttajakin haluaa."

Pajuharju viittaa muun muassa oluen myyntikieltoon ruokakaupoissa iltayhdeksän jälkeen. Kauppojen aukioloajat hallitus vapautti jo vuoden vaihteessa.

Niinikään Lex Hyssälänä tunnettu kahden kuukauden minimitarjousaika miedoille alkoholijuomille ei ole ollut panimoiden tai kaupan mieleen.

Lähde: Talouselämä