Televisio

M&M 20.6. 09:10

"Mitä suomalaiset ostavat yöllä?" Sub ja Prisma Kaari toteuttavat harvinaislaatuisen suoran lähetyksen

Sub, SOK
Hihna 247 -lähetys edustaa suomalaista slowtv:tä. Konseptia ei ole Suomessa juuri viljelty.

Televisiokanava Sub välittää juhannusyönä kolme tuntia kestävän suoran slow -lähetyksen, jossa kuvataan hypermarketin kassahihnaa.

Hihna 247 -lähetys käynnistyy Prisman Facebook-sivulla juhannusaattona kello 16 ja Subin kolmetuntinen suora tv-lähetys starttaa aattoiltana kello 23.30. Lähetys toteutetaan ilman mainoskatkoja.

Tapahtuman näyttämönä on Subin julkaiseman tiedotteen mukaan Helsingin Kannelmäessä sijaitsevan Prisma Kaaren kassan kassahihna, ja tarkalleen ottaen se kohta hihnaa, johon asiakkaat asettavat ostoksensa ennen kuin kassahenkilö skannaa niistä viivakoodit.

Tuotantoyhtiö Source vie kameransa Prisma Kaareen ja kuvaa siellä kassahihnan toimintaa yhteensä 12 tunnin ajan. Asiakkaita lähetyksessä ei tunnistettavasti näytetä. Lähetys on esimerkki niin kutsutusta hitaasta televisiosta, slowtv:stä..

"Pohjimmiltaan tässä on kyse mielenrauhasta ja yhteisestä kokemuksesta. Näemme hihnan liikkuvan ja pysähtyvän. Toisaalta asiakkaiden valinnat tuovat tähän mukaan kihelmöivän elementin: mitä kaupasta ostetaan juhannusyönä?", sanoo Subin kanavapäällikkö Lauri Ogawa.

Ohjelmatoteutus tapahtuu kiinteällä, vain osittain etäoperoitavalla kameralla. Mitä kuvassa näkyy on kassahenkilön vastuulla. Näin kassahenkilö ikäänkuin ohjaa ja tuottaa tv-striimiä kassahihnaa liikuttamalla, samalla kun veloittaa ostokset ja tekee asiakaspalvelua.

SOK näkee ohjelmakonseptissa potentiaalia. SOK:n johtaja Anne Sassi-Leivonen arvioi, että slowtv-toteutus saa vielä jatkoa.

"Olemme varautuneet siihen, että hituritv-konseptimme valjastetaan jatkossa myös muuhun käyttöön kaupparyhmässä", toteaa SOK:n johtaja Anne Sassi-Leivonen.

Katsojat voivat osallistua lähetyksen keskusteluvirtaan Prisman Facebook-sivulla.

"Mitä suomalaiset ostavat yöllä? Nyt sitä pääsevät todistamaan kaikki, toki asiakkaiden yksityisyyttä varjellen", sanoo Prisma Kaaren johtaja Ilkka Riiali.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö