Tapahtumat

M&M 24.8. 08:30

Miten suomalaisyritykset pääsevät maailmalle? Ministeri Kai Mykkänen: "Ei riitä, että Otaniemessä tai Oulussa kehitetään huipputuote"

Kimmo Penttinen
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen arvioi, että etenkin suomalaisilla pk-yrityksillä on vielä kehitettävää myynnissä ja markkinoinnissa.

Kansainvälistymispalveluita tarjoavien julkisten toimijoiden verkosto Team Finland järjestää torstaina Team Finland -päivän teemanaan kansainvälisen myynnin kehittäminen.

Team Finland -päivään on ilmoittautunut yli 600 suomalaisyritysten johto- ja kansainvälisen myyntiportaan edustajaa. Yritysten edustajilla on mahdollisuus tavata päivän aikana 300 Team Finland -asiantuntijaa, jotka ovat saapuneet Helsinkiin 90 maasta. Samalla he kuulevat 50 vertaisyrityksen kansainvälistymispoluista.

Team Finland -päivä järjestetään nyt viidennen kerran. Tänä vuonna sen teemana on kansainvälinen myynti, vientikaupan rahoitus sekä ulkomaisen rahoituksen hakeminen. Tilaisuudessa puhuvat ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen ja elinkeinoministeri Mika Lintilä.

"Suomalaisyritysten tuotteet ja palvelut ovat maailman huippua mutta se, missä etenkin pk-yrityksillä on vielä parannettavaa, on selkeästi myynti ja markkinointi. Ei riitä, että Otaniemessä tai Oulussa kehitetään huipputuote, se pitää saada myös kiinalaisen kuluttajan käyttöön. Yksi Team Finland -päivän pääteemoista onkin myynnin kehittäminen, mitä kaikki TF-palvelut jatkossa tukevat", kertoo ulkomaankauppaministeri Kai Mykkänen.

Finpro ja Tekes yhteen ensi vuoden alussa

Paikalla on Team Finland -toimijoista Finnveran, Finpron, Tekesin, ulkoministeriön, ELY-keskusten, Tesin, Keskuskauppakamarin, opetus- ja kulttuuriministeriön, Suomalais-venäläisen kauppakamarin asiantuntijoita.

"Olemme uudistaneet Team Finlandia viime syksystä lähtien, ja suurin yksittäinen uudistus – Finpron ja Tekesin yhdistyminen Business Finlandiksi – toteutuu ensi vuoden alussa. Koko uudistuksen keskiössä ovat suomalaiset yritykset. Jo tähän mennessä Finnveran vientiluottojen ja -takuiden enimmäismääriä on korotettu ja Tekes ja Finpro ovat yhdistäneet yrityksille suunnattua ohjelmatoimintaa. Tulevan maakuntauudistuksen tavoitteena on myös tehostaa yrityksille suunnattua julkista ja yksityistä kansainvälistymispalvelua", elinkeinoministeri Mika Lintilä kertoo tiedotteessa.

Elinkeinoministeri Mika Lintilä kertoo, että tulevan maakuntauudistuksen tavoitteena on myös tehostaa yrityksille suunnattua julkista ja yksityistä kansainvälistymispalvelua. | Kuva: Lauri Olander

 

Päivään osallistuvat yritykset ovat sopineet yhteensä, lähes 700 nopeaa 10 minuutin speed dating -neuvontakeskustelua Team Finland -asiantuntijoiden kanssa erilaisista kansainvälisten markkinoiden ja rahoitusmahdollisuuksista.

Ohjelman keskiössä yritykset

Päivän aikana järjestetään myös 23 klinikkaa, joissa osallistujat pääsevät kuulemaan suomalaisyritysten kansainvälistymistarinoita eri markkinoilla, sekä kuinka yritykset ovat hyödyntäneet erilaisia tarjolla olevia yrityspalveluita. Omasta kansainvälistymistarinastaan ovat kertomassa muun muassa Puuroboi, Quuppa, Abloy, Wärtsilä, Medfiles, Vaisala, Planmeca ja Weldemec Marine sekä Suomeen investoimisen näkökulmasta Huawei ja Landis+Gyr.

"Suuri osallistujamäärä on selkeä osoitus siitä, että yrityskentässä on kysyntää tapahtumalle, jossa pääsee yhdellä kertaa tapaamaan muita vertaisyrityksiä sekä kymmenien markkinoiden ja eri julkisten kansainvälistymispalveluiden asiantuntijoita. Olemme halunneet, että päivän ohjelmassa yritykset ovat keskiössä jakamassa muille yrityksille omia onnistumisiaan ja oppejaan", kertoo johtaja Jukka Salo Team Finlandilta.

Medialla on mahdollisuus seurata Team Finland -päivää Katajanokan Scandic Marina Congress Centerissä. Ohjelma alkaa klo 8.30 ja päättyy klo 16.

Team Finland on yrityksille kansainvälistymispalveluita tarjoavien julkisten toimijoiden verkosto, joka pyrkii tarjoamaan yrityksille sujuvan palveluketjun neuvonnasta rahoitukseen.

Verkostoon kuuluvat työ- ja elinkeinoministeriö, ulkoasiainministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, Finpro, Tekes, Finnvera, Tesi (Suomen Teollisuussijoitus), ELY-keskukset, Patentti- ja rekisterihallitus, Suomalais-Venäläinen kauppakamari, Suomalais-ruotsalainen kauppakamari, Teknologian tutkimuskeskus VTT, Finnfund, Finnpartnership sekä Suomen kulttuuri- ja tiedeinstituutit.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan monitaho

22.09.2017 10:37

Tuula Kallio valittiin Mainonnan Monitahon saajaksi

Dagmarin Tuula Kallio on vuoden 2017 Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saaja. Hän haluaa ohjata tunnustukseen kuuluvan MAT-säätiön stipendin startupille, joka edistää tekoälyn ja teknologian hyödyntämistä markkinoinnissa. 5 000 euron arvoisen stipendin saavaa yritystä etsitään vielä.

Arvostetuimmat brändit 2017

22.09.2017 07:58

Perinteiset brändit menestyvät

Suomen arvostetuin brändi on edelleen Fazerin Sininen, ilmenee Markkinointi & Mainonnan ja Taloustutkimuksen Arvostetuimmat brändit 2017 -tutkimuksesta.