Mediamainonta

M&M 7.1. 11:52 päivitetty 3.3. 15:37

Mobiilimainonta voi olla tehokkaampaa kuin tv-spotit

Colourbox

Yahoon toteuttaman tutkimuksen mukaan älypuhelinta käytetään useammin ensisijaisena ruutuna kuin televisiota. Varsinkin milleniaalit vastaanottavat herkemmin mobiili- kuin tv-mainoksia.

Televisio on menettänyt otettaan ensisijaisena näyttönä ja mobiilimainonta tuottaa tehokkaammin tunnereaktioita kuin perinteiset tv-spotit. Asia ilmenee Yahoo Advertisingin toteuttamasta tutkimuksesta.

Tutkimuksen mukaan erityisesti milleniaalit reagoivat herkemmin mobiilimainoksiin kuin tv-mainontaan. Yahoo ilmoittaa keskimääräisen tunnereagoinnin määrän olevan 50, ja milleniaalien reagointi älypuhelinmainoksiin on 55. Tv-mainosten kohdalla luku on 46.

X-sukupolven edustajien joukossa älypuhelinmainoksien herättämä tunnereagointi saa 49 pistettä ja tv-mainoksien 40.

Selvityksessä kävi ilmi, että vaikka televisio on edelleen katsotuin ruutu, älypuhelinta tai läppäriä katsellaan useammin ensisijaisesti ohjelman pyöriessä. Sinä aikana kun väki katselee puhelintaan, se on 94 prosenttia ensisijaisena ruutuna primetime-aikaan. Televisiossa luku on 83 prosenttia ja sylitietokoneilla tasan 80 prosenttia.

Yahoon mukaan primetimeen ajoittuva mainonta vastaanotetaan muina ajankohtina tapahtuvaa mainontaa herkemmin. Milleniaalien vastaanottavaisuus tai tunnereaktioiden määrä nousee 13 prosenttia mobiilimainonnan suhteen primetime-mainoksien aikana. Vanhemman sukupolven edustajilla nousua oli 6 prosenttia.

Mobiililaitteiden parissa käytetty aika on myös kasvanut 47 prosenttia, kun taas tietokoneruudun tuijottaminen on vähentynyt neljä prosenttia ja televisiota katsotaan nyt 12 prosenttia vähemmän aikaa. Asiaa on selvitättänyt eMarketer, jota Yahoo siteeraa selvityksessään.

Yhä useampi käyttää älypuhelimia ja sylitietokoneita samalla kun katsoo televisiota. Selvityksen mukaan milleniaaleista ja X-sukupolven edustajista 58 prosenttia käyttää läppäriä televisiota katsellessaan. Kaikkiaan 24 prosenttia katselee televisiota ja käyttää älypuhelinta samaan aikaan. Kaksi prosenttia ihmisistä käyttää kaikkia kolmea laitetta samaan aikaan. Otantajoukosta 16 prosenttia käyttää läppäriä ja älypuhelinta samanaikaisesti.

Asiasta kertoo AdWeek.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Brändien arvostus 2016

07.12.2016 07:39

Lambi haastaa Lotuksen

WC- ja talouspaperivalmistaja Lotus nappasi kaksi mitalisijaa Brändien arvostus -tutkimuksessa.

Vaihde: 0204 42 40

Tilaajapalvelu puh: 0204 42 4100

Puhelun hinta (sis. alv 24%): 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/minuutti. Ulkomailta yritysnumeroon soittamisen hinnoittelee ulkomainen operaattori. Sopimusasiointi: 03051 4100 (8,8 snt/min sis. alv 24 %).