Mediamainonta

M&M 7.1.2016 11:52 päivitetty 3.3.2016 15:37

Mobiilimainonta voi olla tehokkaampaa kuin tv-spotit

Colourbox

Yahoon toteuttaman tutkimuksen mukaan älypuhelinta käytetään useammin ensisijaisena ruutuna kuin televisiota. Varsinkin milleniaalit vastaanottavat herkemmin mobiili- kuin tv-mainoksia.

Televisio on menettänyt otettaan ensisijaisena näyttönä ja mobiilimainonta tuottaa tehokkaammin tunnereaktioita kuin perinteiset tv-spotit. Asia ilmenee Yahoo Advertisingin toteuttamasta tutkimuksesta.

Tutkimuksen mukaan erityisesti milleniaalit reagoivat herkemmin mobiilimainoksiin kuin tv-mainontaan. Yahoo ilmoittaa keskimääräisen tunnereagoinnin määrän olevan 50, ja milleniaalien reagointi älypuhelinmainoksiin on 55. Tv-mainosten kohdalla luku on 46.

X-sukupolven edustajien joukossa älypuhelinmainoksien herättämä tunnereagointi saa 49 pistettä ja tv-mainoksien 40.

Selvityksessä kävi ilmi, että vaikka televisio on edelleen katsotuin ruutu, älypuhelinta tai läppäriä katsellaan useammin ensisijaisesti ohjelman pyöriessä. Sinä aikana kun väki katselee puhelintaan, se on 94 prosenttia ensisijaisena ruutuna primetime-aikaan. Televisiossa luku on 83 prosenttia ja sylitietokoneilla tasan 80 prosenttia.

Yahoon mukaan primetimeen ajoittuva mainonta vastaanotetaan muina ajankohtina tapahtuvaa mainontaa herkemmin. Milleniaalien vastaanottavaisuus tai tunnereaktioiden määrä nousee 13 prosenttia mobiilimainonnan suhteen primetime-mainoksien aikana. Vanhemman sukupolven edustajilla nousua oli 6 prosenttia.

Mobiililaitteiden parissa käytetty aika on myös kasvanut 47 prosenttia, kun taas tietokoneruudun tuijottaminen on vähentynyt neljä prosenttia ja televisiota katsotaan nyt 12 prosenttia vähemmän aikaa. Asiaa on selvitättänyt eMarketer, jota Yahoo siteeraa selvityksessään.

Yhä useampi käyttää älypuhelimia ja sylitietokoneita samalla kun katsoo televisiota. Selvityksen mukaan milleniaaleista ja X-sukupolven edustajista 58 prosenttia käyttää läppäriä televisiota katsellessaan. Kaikkiaan 24 prosenttia katselee televisiota ja käyttää älypuhelinta samaan aikaan. Kaksi prosenttia ihmisistä käyttää kaikkia kolmea laitetta samaan aikaan. Otantajoukosta 16 prosenttia käyttää läppäriä ja älypuhelinta samanaikaisesti.

Asiasta kertoo AdWeek.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kilpailut

25.02.2017 12:01

Metsästätkö leijonaa? – Mainoskilpailujen plussat ja miinukset

Kevään mainoskilpailuissa pannaan ideat paremmuusjärjestykseen. Samalla järjestykseen pannaan tekijät, toimistot, ketjut ja jopa maat. Tällä kertaa ei puhuta siitä, miksi Ruotsi voittaa ja Suomi ei, vaan siitä, kannattaako kilpailuihin osallistua ja jos kannattaa, niin mihin?

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.