Teknologia

M&M 15.2.2016 14:36 päivitetty 3.3.2016 15:39

Mobiilipalvelu yhdistää yritykset ja turvapaikanhakijat

Auramon vastaanottokeskuksen turvapaikanhakijat Riyadh Adil al Qashad, Arkan Aal-owayef ja Ali Murad toivovat pääsevänsä tutustumaan suomalaiseen työelämään mahdollisimman pian.

SPR, KSF Media ja SEK luotsaavat turvapaikanhakijoiden mobiilipalvelua Suomessa.

Turvapaikanhakijoille suunnattu monikielinen mobiilipalvelu Recommend a Refugee toimii yrityksien ja osaajien uutena kohtaamis­paikkana. Palvelun kautta yritykset voivat tarjota turvapaikanhakijalle hänen ammattitaitoaan ja työhaluaan hyödyntävää tekemistä turva­paikkaprosessin ajaksi ja mahdollisen oleskeluluvan saamisen jälkeen. Kyseessä voi olla esimerkiksi harjoittelu, vapaaehtoistyö, urakka tai talkoot.

Mainostoimisto Grey Benelux on kehittänyt palvelun Suomessa ja Hollannissa. Suomessa palvelua luotsaavat ja kehittävät Punainen Risti, Hufvudstadsbladet ja SEK.

"Jokainen hanke, joka tutustuttaa turvapaikanhakijoita suomalaiseen työelämään ja voi tarjota työllistymisen mahdollisuuksia, on tervetullut. On tärkeää, että turvapaikanhakijoille pystytään luomaan mahdollisuuksia elää niin normaalia arkea kuin vain on mahdollista", toteaa SPR:n toiminnanjohtaja Petri Kaukiainen tiedotteessa.

"Uusi palvelu on merkityksellinen turvapaikanhakijoille, koska se tuo heitä lähemmäksi suomalaista arkea ja lisää kohtaamisia kantaväestön kanssa", painottaa Kaukiainen.

Mobiilipalvelun käyttöä pilotoidaan Vantaan Auramon vastaanottokeskuksessa. Tähän mennessä hankkeeseen ovat tarjonneet harjoittelupaikkoja yhteistyötahojen lisäksi Finlayson sekä ravintolat Faro ja Blue Peter.

Ensi vaiheessa palveluun etsitään yrityksistä noin 50 harjoittelu- ja työpaikkaa. Korvauksena tehdystä työstä yritysten toivotaan tarjoavan turvapaikanhakijalle minimissään maksuttoman työmatkan, aterian ja todistuksen hänen tekemästään työstä.

"Pakolaisten kotouttaminen osaksi yhteiskuntaa on ratkaisevaa paitsi heille itselleen, myös meille, jotta saamme heidät mukaan rakentamaan suomalaista yhteiskuntaa. Meille on tärkeää antaa resurssimme ja välineemme käyttöön edistääksemme tällaista toimintaa", perustelee HBL:n kustajantajan KSF Median toimitusjohtaja Barbro Teir KSF Median osallistumista.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kilpailut

25.02.2017 12:01

Metsästätkö leijonaa? – Mainoskilpailujen plussat ja miinukset

Kevään mainoskilpailuissa pannaan ideat paremmuusjärjestykseen. Samalla järjestykseen pannaan tekijät, toimistot, ketjut ja jopa maat. Tällä kertaa ei puhuta siitä, miksi Ruotsi voittaa ja Suomi ei, vaan siitä, kannattaako kilpailuihin osallistua ja jos kannattaa, niin mihin?

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.