Mobiilipelit

Aleksi Ylä-Anttila 17.2. 08:53

Mobiilipeliyhtiö Next Games kolminkertaisti liikevaihtonsa – "Alut ja loput todella tärkeitä"

Next Games
Next Gamesin mobiilipeli The Walking Dead: No Man’s Land on saanut jalansijaa muun muassa Yhdysvalloissa.

Suomalainen mobiilipelikehittäjä ja -julkaisija Next Games kolminkertaisti liikevaihtonsa vuonna 2016 ja kääntyi kannattavaksi vuoden 2016 toisella puoliskolla.

Kolme vuotta sitten perustetun yhtiön bruttomyynti ylsi 34 miljoonaan euroon. Liikevaihto oli 31 miljoonaa euroa, sillä osa pelien vuoden 2016 tuloista kirjataan raportointikäytännön mukaisesti vasta seuraavalle vuodelle. Rahavirta yhtiöön on siis suurempi, kuin mitä liikevaihto näyttää. Tulos vuodelle 2016 oli 0,76 miljoonaa euroa.

Amerikkalaisen AMC-televisioyhtiön sarjaan perustuva The Walking Dead: No Man’s Land -mobiilipeli kasvoi merkittävästi vuoden 2016 toisella puoliskolla. Pelin suosion kasvu on yhtiön mukaan paljolti pelitiimin ja markkinointitiimin yhteistyön tulosta.

"Erityisesti palvelupelien yhteydessä tuotantotiimin ja markkinointitiimin välinen yhteistyö on mahdollista aivan eri tavalla kuin monessa muussa paikassa. Olemme luoneet peliin tiiviin yhteyden tv-sarjan välille. Siinä tarvitaan peliosaamisen lisäksi markkinointi-ihmisiä, jotta ymmärretään, minkälaista sykliä fanit elävät. Mitä he tekevät verkossa sen jälkeen, kun tv-sarjan jakso on lähetetty? Sitten toimitaan sen pohjalta", kertoo Next Gamesin viestintä- ja markkinointijohtaja Saara Bergström.  

Yhteistyö on todella tiivistä pelitiimin ja markkinointitiimin välillä. Bergströmin mukaan ne muodostavat käytännössä yhden tiimin. Markkinointiväki osallistuu siis myös peeien kehittämiseen. Sarjaan perustuvan pelin markkinoinnissa on oltava tiukasti ajassa kiinni.

"Tuotantokausien alut ovat esimerkiksi todella tärkeitä. Samoin niiden loput. Ne ovat hetkiä, jolloin ihmiset puhuvat keskenään aiheesta paljon. Myös me panostamme markkinointiin silloin."

Markkinoinnin keinot palvelupelien yhteydessä ovat moninaiset. Bergström kertoo Next Gamesin panostavan useisiin erilaisiin markkinointikanaviin.

"Teemme paljon tulospohjaista markkinointia mobiilikanavissa. Näitä ovat esimerkiksi Facebook-mainonta ja verkkovideomainonta. Mutta tärkeisiin hetkiin, kuten tuotantokauden alkuun ja loppuun, lisätään elementtejä. Meillä on tv-mainontaa, erityisesti Amerikassa, joka on päämarkkinamme. Mainostamme peliä esimerkiksi tv-sarjan jaksojen yhteydessä. Samoin teemme Euroopan isoilla markkinoilla, ennen kaikkea Englannissa ja Saksassa", Bergström kuvaa.

Yksi uusi tapa palvelupelin markkinointiin on sosiaalisen median käyttäjien hyödyntäminen. Tähän ryhmään kuuluvat muun muassa aktiiviset YouTuben käyttäjät, tubettajat.

"Pyydämme tubettajia ja verkkopelaajia tekemään arvioita meidän pelistämme. Myös nämä aktiviteetit toteutuvat suurelta osin Yhdysvalloissa."

"Investoimme vahvasti The Walking Dead: No Man’s Landin ja tv-sarjan entistä kiinteämpään sisällölliseen yhteyteen vuoden ensimmäisellä puoliskolla, mikä tuotti tulosta erityisesti vuoden viimeisellä neljänneksellä. Vuoden 2016 34 miljoonan euron myyntimme on hyvä pohja kasvulle tulevaisuudessa. Jatkamme vakaasti  The Walking Deadin kaltaisten franchise-viihdetuotteiden pohjalta syntyvien pelien tekemistä miljoonayleisöille", kommentoi Next Gamesin toimitusjohtaja Teemu Huuhtanen.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö