Kampanjat

Irmeli Salo 14.10.2016 18:02 päivitetty 17.10.2016 10:04

Mokasiko yksi maailman parhaista mainostoimistoista vihdoinkin?

Kuvakaappaus
Kampanjan mainosfilmeissä esiintyy vain valkoihoisia pellavapäitä, tasalaatuisia, hyväntuulisia ja heteronormatiivisia ihmisiä.

Ruotsin parhaaksi rankattu mainostoimisto Forsman&Bodenfors on tehnyt kampanjan, joka herättää närkästystä, kertoo Resumé.

Kun kyse on haasteellisesta mainonnasta, mainostaja pyrkii valitsemaan parhaaksi tietämänsä toimiston.

Ruotsissa Forsman&Bodenfors on SE toimisto, jonka tekemät työt muuttuvat kullaksi, olipa kyseessä myynnin kasvu, kampanjan saama huomio tai mainosalan arvostetuimmissa kilpailuissa menestyminen.

F&B:n asiakkailleen tekemälle mainonnalle on satanut ylistystä. Nyt näyttää siltä, että toimiston uusin työ on joutunut vastatuuleen.

Asiakas on monikansallinen matkanjärjestäjä TUI, joka halusi lanseerata ostamansa Fritidsresorin nimenmuutoksen TUI:ksi.

Tuloksena oli sarja mainosfilmejä, jotka kuvaavat letkeää, iloista lomatunnelmaa. Viesti on se, että vaikka matkanjärjestäjän nimi muuttuu, tarjonta on yhtä laadukasta ja tuttua kuin ennenkin. Neljän spotin tarkoituksena on myös esittää, että TUI tarjoaa vaihtoehtoja matkailijoille, joilla on erilaisia tarpeita.

Mutta. Filmeissä erilaisuus tarkoittaa vaikkapa eroa perhelomailun tai aktiivilomailun välillä. Siihen erot loppuvatkin, ja niin mainostaja kuin mainostoimistokin saavat huutia.

Kampanjan mainosfilmien ihmiset ovat kaikki valkoihoisia pellavapäitä, tasalaatuisia, hyväntuulisia ja heteronormatiivisia ruotsimannekiineja.

Esimerkiksi etnisiä eroja ei esiinny, vaikka Ruotsissa kasvaa jo kolmas, jopa neljäs polvi maahanmuuttajia, joiden osuus esimerkiksi ruotsalaisviihteessä on jo merkittävä. Eikö TUI ole kiinnostunut matkailevista ruotsalaisartisteista, -yrittäjistä, -johtajista tai -urheilijoista, joiden etninen tausta ja siihen liittyvä väritys ovat jostain muualta kuin Ruotsista?

Lisäksi filmeissä ei näy eroja uskontojen tai sukupuolisen suuntautumisen välillä. Vajaakykyisyyttäkään ei esiinny.

Se, että TUIn edustajan mukaan filmien ihmiset edustavat useita Euroopan maita, ei muuta asiaa. Sillä niin on, miltä se näyttää.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan Monitaho 2017

21.08.2017 11:06

Äänestä Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saajaa

Mainonnan Monitaho on MAT-Säätiön jakama markkinointialan tunnustuspalkinto. Se jaetaan henkilölle, joka toimii esimerkillisesti ja menestyksellisesti markkinointiviestinnän alan kehityksen eteen. Ensimmäisen kerran tunnustus jaettiin vuonna 1967. Lukijat voivat äänestää mieleistään ehdokasta M&M:n verkkosivuilla 21.8–13.9. Tunnustus jaetaan perjantaina 22.9.