Teknologia

M&M 18.7. 07:51

Moni Bill Gatesin ennustus kävi toteen - näin hän näki mainonnan tulevaisuuden vuonna 1999

Bill Gates arvioi tulevaisuuden teknologiaa vuonna 1999. Hän esimerkiksi osasi ennakoida sosiaalisen median nousun.

Teknologiapohatta Bill Gates ennusti vuonna 1999 monia asioita, joista suurin osa on yllättävän tarkasti toteutunut, kertoo Futurism. Moni teknologiaan liittyvä ennustus sivuaa olennaisesti myös markkinoinnin ja myynnin kenttää.

1. Hintavertailusivustot

Gates ennusti, että tullaan kehittämään automatisoituja hintojen vertailupalveluita, joiden avulla ihmiset näkevät useiden eri verkkosivustojen hinnat, ja tekee vaivattomaksi kaikkein edullisimman tuotteen löytämisen.

Tänä päivänä voi helposti etsiä tuotteita Googlessa tai Amazonissa ja saada eri hintoja. On sivustoja, jotka on erityisesti suunniteltu vertailemaan hintoja.

2. Henkilökohtaiset assistentit ja esineiden Internet (bottiverkot)

Gates ennusti, että tulevaisuudessa tullaan kehittämään "henkilökohtaisia kumppaneita". Ne yhdistävät ja synkronoivat kaikki laitteet älykkäästi kotona tai toimistolla ja sallivat tietojen vaihtamisen keskenään. Laite tarkistaa sähköpostisi tai muistiinpanosi ja kertoo mitä tietoa tarvitset.

Lisäksi ollessasi kaupassa, voit kertoa laiteassitentille minkä ruoan haluat valmistaa ja se luo luettelon ainesosista, joita sinun tarvitsee ostaa.

Tänä päivänä on olemassa Googlen palvelu, älyassari, joka toimii mobiililaitteilla, on suuntautumassa tähän suuntaan. Lisäksi on olemassa laitteita (kuten Nest), jotka keräävät dataa päivittäisistä rutiineista ja automaattisesti säätävät talosi lämpötilaa.

Lisäksi on olemassa laitteita, joiden voit pyytää lukemaan ääneen sähköpostisi tai antaa ohjeita samalla kun kokkaat.

3. Sosiaalinen media

Gates ennusti 15 vuotta sitten, että yksityiset verkkosivustot, jotka on tarkoitettu ystävillesi ja perheellesi ovat arkipäivää, ja mahdollistavat reaaliaikaisen kommunikoinnin ja tapahtumien suunnittelun.

Tänä päivänä sosiaalinene media on jokaisen arkipäivää jollain muotoa: Facebook, Instagram, Snapchat, WhatsApp ynnä muuta. Facebookia yksin käyttää kaksi miljardia ihmistä ympäri maailmaa.

4. Automatisoidut kampanjatarjoukset

Gates ennusteli myös ohjelmistoista, jotka tietävät milloin olet varannut matkan ja käyttää tätä tietoa ehdottaakseen toimintoja matkakohteessa. Saat alennuksia, tarjouksia tai ehdotuksia mitä kohteessa voi tehdä.

Nykyään eri sivustot kuten Google ja Facebook ehdottavat mainoksia perustuen käyttäjän sijaintiin tai kiinnostuksen kohteisiin.

5. Fiksu mainonta

Gatesin vuoden 1999 mukaan laitteet kykenevät älykkääseen mainostamiseen. Ne tietävät ostotrendit ja näyttävät mainokset, jotka on räätälöity sinun mieltymysten mukaisesti.

Ja tänä päivänä sivustoilla, kuten Googlella ja Facebookilla on ominaisuuksia, jotka sallivat mainosten kohdentamisen henkilön selailuhistorian, kiinnostuksen kohteiden ja ostosten mukaan.

6. Televisiolähetysten linkit nettisivustoihin

Gates arvioi, että televisiolähetykset tulevat sisältämään linkkejä asiasta lisää kertoviin sivustoihin.

Tänä päivänä lähes jokainen puheohjelma, uutiset tai kampanjat ohjeistavat lisätietoihin netistä tai seuraamaan asiaa sosiaalisessa mediassa.

7. Internet-sivustot omien kiinnostuksen kohteiden mukaan

Gates arvioi, että verkkoyhteisöihin ei vaikuta henkilöiden sijainti vaan kiiinnostukset.

Tänä päivänä on olemassa kaikenlaisia sivustoja ja yhteisöjä, jotka keskittyvät yhteen aiheeseen. Lisäksi sivustoilla voi olla alasivustoja, jotka jokainen ryhmittyvät tietyn aiheen mukaisesti.

Lue lisää toteutuneita ennustuksia Tekniikka & Taloudesta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

21.07.2017 11:41

Onhan naisen takakontti hyvässä kunnossa?

Mainoksissa naiset esitetään yhä yksipuolisesti ja yleensä mieskatseen kautta. Body positivity -liike tähtää katsomaan naisia eri kuvakulmasta.