Digitaalinen media

M&M 2.2. 14:30 päivitetty 3.3. 15:38

Moni suomalaisnuori chattaa melkein koko ajan - "Nettielämää ei eletä julkisina statusviesteinä"

Colourbox

Helsingin Sanomien Nytin teettämän tutkimuksen mukaan ensimmäinen "todella mobiili sukupolvi" muodostuu vuoden 1995 jälkeen syntyneistä.

Puolet suomalaisista alle 20-vuotiaista kertoo käyttävänsä chat-sovelluksia melkein koko ajan, ilmenee Helsingin Sanomien Nytin teettämästä tutkimuksesta.

"Tämän mobiilin sukupolven luontainen kieli näyttää olevan chat, jonka käyttö tutkimuksen mukaan on teini-ikäisillä lähes jatkuvaa. Mobiilin sukupolven jakamista leimaa myös se, että nettielämää ei eletä julkisina statusviesteinä vaan luontaisina pieninä kaveriporukoina tai kaverisuhteina", Nyt.fi:n uutispäällikkö Jussi Pullinen kertoo tiedotteessa.

Tutkimuksen päähavainto on, että 15-20-vuotiaiden mediankäyttö eroaa hyvin selvästi tätä vanhemmista. Jo 21-29-vuotiailla melkein koko ajan chattia käyttävien osuus on vain 19 prosenttia, ja kolmekymppisillä 8 prosenttia.

"Vuosi 1995 näyttää olevan tässä tutkimuksessa vedenjakaja. Sen jälkeen syntyneitä voi kutsua ensimmäiseksi todella mobiiliksi sukupolveksi, jonka mediankäyttö poikkeaa selvästi aiemmin syntyneistä", Pullinen sanoo.

Alle 20-vuotiaat näyttävät omaksuvan uusia sosiaalisen median sovelluksia muita nopeammin. Jo 47 prosenttia alle 20-vuotiaista käyttää Snapchatia joka päivä, kun 21-29-vuotiaista palvelua käyttää päivittäin vain 11 prosenttia.

Nuorimmat vastaajat kertovat jakavansa mediasisältöjä mieluiten suoraan yhdelle kaverille tai useamman ihmisen ryhmälle. Esimerkiksi statusviestinä mediasisältöjä jakaa alle 20-vuotiasta vain 13 prosenttia, kun 21-29-vuotiaista näin tekee 37 prosenttia ja yli kolmekymppisistä 50 prosenttia.

Nuorimmat käyttäjät suosivat viestinnässään Snapchatia ja Instagramia, vaikka Facebook on yhä käytössä - tosin vanhempia ryhmiä vähemmän.

Tutkimuksen nuorimmat vastaajat ovat myös erittäin innokkaita Netflixin käyttäjiä: alle 20-vuotiaista palvelua katselee viikoittain 41 prosenttia.

Helsingin Sanomien Nytin teettämä tutkimus perehtyy 15-35-vuotiaiden tapaan käyttää digitaalista mediaa. TNS Gallupin toteuttama tutkimus tehtiin joulukuussa, ja siihen vastasi 558 15-35-vuotiasta suomalaista.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö