Digitaalinen media

M&M 2.2.2016 14:30 päivitetty 3.3.2016 15:38

Moni suomalaisnuori chattaa melkein koko ajan - "Nettielämää ei eletä julkisina statusviesteinä"

Colourbox

Helsingin Sanomien Nytin teettämän tutkimuksen mukaan ensimmäinen "todella mobiili sukupolvi" muodostuu vuoden 1995 jälkeen syntyneistä.

Puolet suomalaisista alle 20-vuotiaista kertoo käyttävänsä chat-sovelluksia melkein koko ajan, ilmenee Helsingin Sanomien Nytin teettämästä tutkimuksesta.

"Tämän mobiilin sukupolven luontainen kieli näyttää olevan chat, jonka käyttö tutkimuksen mukaan on teini-ikäisillä lähes jatkuvaa. Mobiilin sukupolven jakamista leimaa myös se, että nettielämää ei eletä julkisina statusviesteinä vaan luontaisina pieninä kaveriporukoina tai kaverisuhteina", Nyt.fi:n uutispäällikkö Jussi Pullinen kertoo tiedotteessa.

Tutkimuksen päähavainto on, että 15-20-vuotiaiden mediankäyttö eroaa hyvin selvästi tätä vanhemmista. Jo 21-29-vuotiailla melkein koko ajan chattia käyttävien osuus on vain 19 prosenttia, ja kolmekymppisillä 8 prosenttia.

"Vuosi 1995 näyttää olevan tässä tutkimuksessa vedenjakaja. Sen jälkeen syntyneitä voi kutsua ensimmäiseksi todella mobiiliksi sukupolveksi, jonka mediankäyttö poikkeaa selvästi aiemmin syntyneistä", Pullinen sanoo.

Alle 20-vuotiaat näyttävät omaksuvan uusia sosiaalisen median sovelluksia muita nopeammin. Jo 47 prosenttia alle 20-vuotiaista käyttää Snapchatia joka päivä, kun 21-29-vuotiaista palvelua käyttää päivittäin vain 11 prosenttia.

Nuorimmat vastaajat kertovat jakavansa mediasisältöjä mieluiten suoraan yhdelle kaverille tai useamman ihmisen ryhmälle. Esimerkiksi statusviestinä mediasisältöjä jakaa alle 20-vuotiasta vain 13 prosenttia, kun 21-29-vuotiaista näin tekee 37 prosenttia ja yli kolmekymppisistä 50 prosenttia.

Nuorimmat käyttäjät suosivat viestinnässään Snapchatia ja Instagramia, vaikka Facebook on yhä käytössä - tosin vanhempia ryhmiä vähemmän.

Tutkimuksen nuorimmat vastaajat ovat myös erittäin innokkaita Netflixin käyttäjiä: alle 20-vuotiaista palvelua katselee viikoittain 41 prosenttia.

Helsingin Sanomien Nytin teettämä tutkimus perehtyy 15-35-vuotiaiden tapaan käyttää digitaalista mediaa. TNS Gallupin toteuttama tutkimus tehtiin joulukuussa, ja siihen vastasi 558 15-35-vuotiasta suomalaista.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Media

22.06.2017 14:30

Parlamentaarisen työryhmän esitys: pienituloisten yleisradioveroa kevennetään

Parlamentaarinen työryhmä esittää yksimielisesti,yleisradioverolain muuttamista niin, että Yle-veron maksukynnys olisi 14 800 euroa kun se nykyisin on 11 100 euroa. Eläketulon maksukynnys olisi 14 100 euroa (nykyisin 10 300 euroa). Päivärahatulon maksukynnys olisi 14 100 euroa (nykyisin 10 300 euroa).