Markkinointi

Laura Kukkonen 22.9. 13:00

Muuttaako pikaviestiminen digimainontaa?

Colourbox

Jyräävätkö pikaviestipalvelut myös markkinoinnissa?

Tuoreen selvityksen mukaan neljä suurinta viestipalvelua on jo ohittanut käyttäjämäärissä neljä suosituinta sosiaalisen median sovellusta.

Sosiaalisella medialla on BI Intelligencen kokoaman tilaston mukaan noin 2,5 miljardia aktiivista kuukausikäyttäjää, mutta viestipalveluilla jo lähes kolme miljardia.

Kysyimme digitaalisen markkinoinnin asiantuntijoilta, miten pikaviestipalvelujen suosio näkyy mainostajien mediavalinnoissa.

Muuttaako pikaviestisovellusten nousu digimainontaa? Miten suomalaiset brändit suhtautuvat viestipalveluihin?

Tulos Helsingin COO Pia Maria Halttunen

"Pakkohan muutos on huomioida. Mainostajien täytyy olla siellä missä asiakkaat ovat.

Mainostajat ovat ainakin Suomessa hyvin näkyvästi poissa pikaviestipalveluista. Edelleen käytetään näitä perinteisempiä some-kanavia ja niissäkin vasta aloitellaan markkinointia aika monen kohdalla. Mainostajien keskuudessa on kauheasti innostusta uusiin asioihin ja joitakin asioita hypetetään. Olemme kuitenkin Suomessa kovin hitaita lähtemään tosissaan ja vakavasti miettimään uutta.

Joka tapauksessa näitä pitäisi tutkia ja lähteä kokeilemaan, että mitä siellä pystyy tekemään ja kuinka brändi voisi olla siellä esillä. Alihyödynnettyä potentiaalia on paljon.

Kun koko ajan tulee jotain uutta, on vain pakko mennä ja kokeilla ja testata. Se on digimaailmassa joka kanavassa se ainoa oikea toimintamalli."

Dinglen suunnittelujohtaja Jussi Ylävaara

"Pikaviestipalvelut ovat yleisesti hyvin henkilökohtaisia kanavia. Mainostajien täytyy olla todella diskreettejä siinä, miten sinne omilla viesteillään menee. Sen täytyisi nojautua jonkinlaiseen palveluun.

Esimerkiksi Facebookin Messengeriin, joka on yksi suurimmista pikaviestipalveluista, on rakennettu erilaisia ominaisuuksia. Se on kuitenkin enemmän asiakaspalvelukanava kuin puhdas markkinointiviestinnällinen kanava.

Kaikki tällaiset palvelut ja eri markkinoinnilliset osa-alueet ovat saman mediabudjetin kimpussa. Se budjetti pirstaloituu yhä pienempiin osa-alueisiin, eikä enää ole yhtä päämediaa. Mainonnasta tulee osa palvelua ja palvelusta osa mainontaa. Sitä kautta budjetit jakautuvat erilaisiin toimenpiteisiin tai käytänteihin.

Suomalaiset mainostajat ovat ennemmin varovaisia pikaviestipalvelujen suhteen, mutta muutamia kivoja kokeiluja on jo ollut."

Dentsu aegis Networkin iProspect-liiketoiminnan johtaja Reetta Peltola

"Vielä emme näe hälyttävää trendiä siinä, että kuluttajat pakenisivat sosiaalisista medioista, eli pikaviestipalvelujen nousu ei tarkoita sitä, etteikö niin sanotuissa perinteisissä sosiaalisissa medioissa olisi yhä tärkeää pitää presenssi. Näemme viestipalvelut enemmän täydentävinä kanavina.

Suomessakin pitää alkaa havahtua siihen, että luontevia uuden ajan asiakaspalvelukanavia löytyisi somesta. Maailmalta olisi monia hyviä esimerkkejä näiden sosiaalisen median viestintäkanavien käytöstä asiakaspalvelussa, oli kyse sitten myynnistä tai muuten asiakkaan huomioimisesta.

Ne asiakkaamme, joilla on pikaviestipalveluja käytössä, huomaavat, että kuluttajat haluavat olla yhteydessä niiden kanavien kautta. Tämä tulee varmasti vielä kasvamaan Suomessa, varsinkin kun yrityspuolella herätään ja osataan myös tarjota palvelua.

Varmastikin Facebookin Messenger ja WhatsApp ovat sellaisia, joissa kannattaa olla hereillä, toki kohderyhmästä riippuen.

Muutenkin koko ajan digitaalinen markkinointi menee enemmän ja enemmän personoituun suuntaan. Sisältöä yritetään tehdä aina vain kohdistetummin, ja nämä palvelut tukevat tätä."

Dagmarin COO Krista Elopuro

"Pikaviestipalvelujen nousu ei juurikaan vaikuta mainontaan. Markkinoinnin kokonaisuudessa niille on löydettävä oma rooli, joka ei ole mainonnallinen. Roolitus rakennetaan mainonnan, some-kanavien ja pikaviestipalveluiden osalta aina asiakaskohtaisesti.

Osaltaan pikaviestipalvelut lisäävät asiakasymmärrystä. Syntyvää dataa hyödyntämällä avautuu uusia keinoja esimerkiksi kohdentaa viestejä.

Pikaviestipalvelut toimivat asiakasdialogin kanavana. Niitä varten yritykset rakentavat omat sisältökokonaisuudet ja -prosessit. Esimerkiksi asiakaspalvelussa tai uutiskirjepalvelun lisänä ne ovat hyviä mahdollisuuksia.

Yritykset ovat lähteneet kehittämään asiakaspalvelun kanavana esimerkiksi Messengeriä. Myös sisäisen kommunikaation tehostamisen keinona muun muassa WhatsApp-palvelu on oiva. Myös Snapchatin pikaviesti-ominaisuudet ovat kiinnostavia."

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Media

26.09.2016 16:30

MTV valitsi Koskiselle seuraajat

MTV:n talous- ja strategiajohtajan pestistä lähteneen Jani Koskisen tehtävät on järjestely uudella tavalla. Nyt tontti on jaettu kahdelle johtajalle.