SOSIAALINEN MEDIA

M&M 2.1. 09:34 päivitetty 3.3. 15:37

Näihin sometrendeihin on sopeuduttava tänä vuonna - tai lähtö tulee

Colourbox

Viisi sosiaalisen median trendiä, jotka mainostajien on ymmärrettävä pysyäkseen mukana kehityksessä.

Vuonna 2016 mainostajien on nöyrryttävä ja sopeuduttava sosiaalisen median maailmaan tai tuho koittaa, ennustaa Ad Age.

Lehti listasi viisi markkinoinnin trendiä, joita mainostajat eivät voi sivuuttaa, jos haluavat selviytyä.

Yksityisviestit syrjäyttävät julkiset päivitykset

Tänä vuonna pikaviestipalveluiden suosio jatkaa räjähdysmäistä kasvuaan. Vuoteen 2018 mennessä pikaviestialustojen käyttäjämäärien uskotaan kasvavan 2,5 miljardista globaalista käyttäjästä 3,5 miljardiin.

Yksityisten pikaviestien suosio muuttaa käyttäjien toimintaa some-palveluissa, joissa käyttäjät viestivät suuremmille yleisölle. Facebook on jo havainnut ilmiön, että sen käyttäjät julkaisevat yhä vähemmän sisältöä palvelussaan: vain viidesosa milleniaalisukupolvesta käyttää palvelua kuvien tai tilapäivitysten julkaisemiseen.

Mainostajille tulee olemaan haasteellista löytää keinoja sovittaa brändinsä sovelluksiin ilman, että käyttäjät ärsyyntyvät. Brändille kehitetyt emojiit voivat olla yksi keino lähteä valloittamaan pikaveistisovelluksia - harmi vain, etteivät suosituimmat palvelut kuten WhatsApp ja Facebook vielä tue tätä mahdollisuutta.

Snapchatin todellinen luonne paljastuu

Mainostajien on ymmärrettävä, että Snapchat ei ole ihanteellinen palvelu käytettäväksi orgaanisena sosiaalisena kanavana. Snapchat ei myöskään ole seuraava Facebook tai Instagram.

Sen sijaa palvelu on uusi televisio, Ad Age julistaa. Snapchattiin tulee suhtautua kuin uudenaikaiseen tv-spottiin. Snapchatissa mainostajien kannattaakin panostaa yleisön huomion kiinnittämiseen ja herättelyyn yksittäisillä tapahtumilla sen sijaan, että säännöllisillä snapeilla pyrittäisiin kasvattamaan seuraajien joukkoa.

Mainostenesto pakottaa someen

Mainosteneston lisääntyminen vaatii mainostajia siirtämään katseensa ja keskittymisensä yhä enemmän sosiaaliseen mediaan, natiivimainontaan ja vaikuttajakampanjoihin.

Lisäksi brändien on mietittävä digitaalisten kanavien roolia markkinoinnissa uudesta näkökulmasta. Tulevaisuudessa digitaalisten kanavien markkinointi saattaakin lähentyä sosiaalisen median markkinointia, jolla yritetään saada yleisö kiinnostumaan tuotteesta ja brändistä suoran myynnin sijaan.

Some-käyttäjät suljettujen systeemien vankeina

Sosiaalisen median käyttäjät jäävät yhä helpommin käyttämiensä palveluiden vangeiksi, ja alustat pyrkivät pitämään käyttäjät palvelunsa "aitojen" sisäpuolella.

Esimerkiksi Snapchat ei johdata palvelussaan ollenkaan yhteisönsä ulkopuolelle, Instagramkin vain vähän ja Facebook tekee kaikkensa pitääkseen käyttäjänsä palvelussa yhä pidempään esimerkiski Instant Articles -uutispalvelun avulla. Siksi brändien on onnistuttava kohtaamaan yleisö palveluiden sisällä onnistuneesti.

Videoiden maailma monimutkaistuu

Enää pelkän YouTube-videon jakaminen sosiaalisen median eri palveluissa ei riitä, vaan brändivideot on mukautettava erikseen jokaiseen palveluun.

Optimoinnissa on otettava huomioon palvelun ympäristö, kulttuuri ja käyttäjäkunta. Live-lähetysten lisääntyminen tulee tekemään brändätyn videosisällön maailmasta entistä monimutkaisempaa.

Mainokset

26.08.2016 14:35

Anna äänesi - mikä oli kesän paras aikkarimainos?

Kuukauden aikkarimainos -kilpailu muuttui yleisöäänestykseksi aiemmin tänä vuonna. Nyt äänestysvuorossa ovat kesän mainokset. Kerro mikä on mielestäsi paras, mutta muista perustella äänesi.