Markkinointi

M&M 13.10. 10:19 päivitetty 13.10. 10:30

Neljää huonekaluliikettä rangaistiin harhaanjohtavasta hinnoittelusta

Pekka Karhunen

Kuluttaja-asiamiehen seurannan perusteella huonekalualalla harhaanjohdetaan kuluttajia hinnoilla. Nyt se on jakanut kiellot neljälle alan yritykselle.

Finsoffat, Kruunukaluste, Stemma ja Vepsäläinen ovat saaneet markkinointikiellot kuluttaja-asiamieheltä.

Kiellot määrättiin, koska yritykset eivät lupauksistaan huolimatta korjanneet markkinointinsa harhaanjohtavuutta. Kieltoja on tehostettu 100 000 euron uhkasakoilla.

Kruunukaluste on vastustanut kuluttaja-asiamiehen kieltoa, joten kielto on rauennut. Kuluttaja-asiamies harkitsee asian viemistä markkinaoikeuteen.

Kuluttaja-asiamies on seurannut yli vuoden ajan, miten alan markkinoinnissa käytetään alennuksiin viittaavia ilmauksia, kuten vertailuhintoja ja prosenttialennuksia. Seurannassa tarkkailtiin yritysten markkinointia niiden verkkosivuilla. Tarkkailussa oli kiellon saaneiden yritysten lisäksi ollut myös Metropoli Kaluste, Isku-Yhtymä ja JYSK.

Seurannassa huomattiin, että ilmauksia on käytetty luomaan mielikuvaa suurista alennuksista, mutta tuotteita ei kuitenkaan ole välttämättä koskaan tarjottu ilmoitetuilla vertailuhinnoilla eivätkä alennusprosentit ole aina olleet todellisia.

Vastaavaa ilmiötä on näkynyt myös urheiluvälinealalla. Kesäkuussa kuluttaja-asiamies kielsi seitsemältä urheiluvälineketjulta harhaanjohtavan markkinoinnin.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö