Brändit

M&M 27.9. 10:16

Netflix nousi maailman arvokkaimpien brändien joukkoon

Colourbox

Apple on Interbrandin vuosittaisen selvityksen mukaan edelleen maailman arvokkain brändi.

Suoratoistopalvelu Netflix on ensimmäistä kertaa noussut sadan arvokkaimman brändin listalle konsultti- ja bränditalo Interbrandin selvityksessä. Netflix on sijalla 78.

Kärkikaksikko sen sijaan on säilynyt muuttumattomana jo viiden peräkkäisen vuoden ajan. Ykkösenä pysyttelee Apple, jonka brändiarvo kasvoi Interbrandin mukaan kolme prosenttia yli 184 miljardiin dollariin. Toisena on jälleen Google, jonka brändiarvo nousi kuusi prosenttia 141 miljardiin dollariin.

Microsoft nappasi tänä vuonna listan kolmannen sijan. Sen perässä ovat sijoitusjärjestyksessä viime vuoden kolmonen Coca-Cola, Amazon, Samsung, Toyota ja Facebook, joka on ensimmäistä kertaa listan kymmenen arvokkaimman brändin joukossa. Lisäksi kymmenikköön kuuluvat Mercedes-Benz ja IBM.

Sadan arvokkaimman joukossa oli Netflixin lisäksi kaksi uutta tulokasta: Ferrari nousi sijalle 88 ja Salesforce.com sijalle 84.

Interbrand selvitti myös brändiarvon kasvuvauhtia ja listasi kiivaimmat kasvajat. Etunenässä on Facebook, jonka brändiarvo kasvoi huimat 48 prosenttia. Sen perässä on verkkokauppajätti Amazon 29 prosentilla, ohjelmistotalo Adobe 19 prosentilla, urheilubrändi Adidas 17 prosentilla ja kahvilaketju Starbucks 16 prosentin kasvulla.

Interbrandin 18. kertaa toteuttama selvitys analysoi brändien arvoa useilla mittareilla. Listauksessa brändiarvoon vaikuttavat brändättyjen tuotteiden ja palvelujen taloudellinen menestys, brändin vaikutus kuluttajan tekemään valintaan ja brändin vahvuus hinnan muodostuksessa tai yhtiön tulojen varmistamisessa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö