Suoratoistopalvelut

Jani Niipola 10.1. 08:26

Netflixille haastaja – MTV lanseeraa suomalaisen suoratoistopalvelun

Arttu Laitala
MTV:n toimitusjohtaja Jarkko Nordlund.

Helmikuussa avattava suoratoistopalvelu C More on MTV:n vastaus kansainvälisille kilpailijoille.

Suoratoistopalveluiden suosio kasvaa, mutta markkinoilla on suomalaisen toimijan kokoinen aukko, uskoo MTV. Niinpä Maikkari avaa helmikuussa oman streaming-palvelunsa. Uusi C More on kuukausimaksullinen suoratoistopalvelu, joka haastaa Netflixin, HBO Nordicin ja Viaplayn kaltaiset kansainväliset kilpailijat kotimaisella draamasisällöllä ja suomalaisten suosikkiurheilulla.

Uudistuksen myötä MTV:n kaikki maksullinen verkkosisältö formulakisoista elokuviin sekä myös antenni- ja kaapeliverkkojen MTV Total -kanavat liittyvät C More -tuoteperheeseen. MTV Katsomo puolestaan jatkaa edelleen kaiken MTV:n maksuttoman sisällön kanavana verkossa.

MTV on liiketoimintastrategiansa mukaisesti panostanut kotimaiseen sisältöön lineaarisen television puolella. Nyt toimitusjohtaja Jarkko Nordlundin johdolla lähdetään kilpailemaan kansainvälisten palveluiden kanssa myös digitaalisella puolella.

"Uudenlaisen jakelukanavan rakentaminen on meille luonnollisesti suuri askel ja sen onnistumisen ratkaisee sisältö. Meillä on kuitenkin jo 60 vuoden kokemus suomalaisten viihdyttämisestä, joten voimme todellakin sanoa tietävämme, minkä parissa kansa viihtyy", kommentoi Nordlund.

Jatkossa MTV aikoo julkaista esimerkiksi uutta kotimaista draamasisältöä myös suoratoistopalvelu edellä.

"Tulemme kevään mittaan julkaisemaan merkittäviä sisältökokonaisuuksia ja voimme luvata, että C More on kaikkien suomalaisten suoratoistopalvelu", sanoo Nordlund.

Uuden palvelun nimi C More löytyi omasta konsernista. Kuluttajaliiketoiminnasta vastaava johtaja Johannes Leppänen korostaa, että vahva ja tuttu brändi oli hyvä valinta uudelle palvelulle.

"Selkeys on valttia", Leppänen sanoo.

Jatkossa MTV Katsomo edustaa verkossa vapaasti katseltavaa mainosrahoitteista kanavaa ja C Moren brändin alle keskitetään kaikki kuluttajarahoitteinen sisältö sekä perinteisen maksutelevision että uuden suoratoistopalvelun osalta.

Pitkään Viasatin Suomen ja Baltian maiden toimitusjohtajana työskennellyt Leppänen oli MTV:n toimitusjohtaja Jarkko Nordlundin täsmävärväys kehittämään kuluttajaliiketoiminnan lisäksi juuri suoratoistopalvelua.

Muun muassa Viaplayn lanseerausta Viasatilla johtanut Leppänen uskoo, että Suomessa on tilausta kotimaiselle palvelulle. Leppäsen sanoo olevansa ylpeä viimeisessä testivaiheessa olevasta palvelusta.

"Kyse on kasvavasta markkinasta, mutta sieltä on puuttunut paikallinen suomalainen toimija", kommentoi Leppänen.

"Liikkuvaa kuvaa kulutetaan yhä enemmän. Uskomme, että kuluttajamaksullinen liiketoiminta kasvaa nopeammin kuin mainosmarkkina", Leppänen jatkaa.

Muissa Pohjoismaissa jo kolmannes kaikesta katselusta on kuluttajamaksullista verkkosisältöä. Suomessa streaming-palveluiden kasvuodotukset ovat korkealla.  Esimerkiksi Ruotsissa kotitalouksissa maksetaan keskimäärin 1,8 palvelusta. MTV luottaa trendin yleistymiseen Suomessa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Media

22.06.2017 14:30

Parlamentaarisen työryhmän esitys: pienituloisten yleisradioveroa kevennetään

Parlamentaarinen työryhmä esittää yksimielisesti,yleisradioverolain muuttamista niin, että Yle-veron maksukynnys olisi 14 800 euroa kun se nykyisin on 11 100 euroa. Eläketulon maksukynnys olisi 14 100 euroa (nykyisin 10 300 euroa). Päivärahatulon maksukynnys olisi 14 100 euroa (nykyisin 10 300 euroa).