Televisio

M&M 19.10. 14:20

Nielsen voi vihdoin selvittää Netflixin hittisarjojen katsojamäärät

Colourbox

Nielsen pystyy nyt tarjoamaan muille tv-yhtiöille tietoa muun muassa Netflixin ja Amazonin sarjojen katsojamääristä.

Television katsojalukuja selvittävä tutkimusyhtiö Nielsen kertoo, että yhtiö pystyy nyt keräämään yksityiskohtia suoratoistopalveluissa, kuten Netflix ja Amazon, esitettävien sarjojen katselusta.

Kyseessä on Nielsenin uusi palvelu, jonka se lanseerasi keskiviikkona. Nielsenin mukaan useat televisiokanavat ja studiot, kuten ABC ja NBC ovat jo ottaneet palvelun käyttöön. Nielsen jakaa suoratoistopalvelujen katselulukuja maksaville asiakkailleen.

Vuodesta 2014 lähtien Nielsen on voinut raportoida suoratoistopalveluissa esitettävien sarjojen katsojamääristä, mutta vain niitä esittäville yhtiöille. Nämä yhtiöt, etunenässä Netflix, taas ovat pitäneet luvut omana tietonaan.

Nielsenin mukaan sillä on nyt keino hakea katsojatiedot itsenäisesti, ilman suoratoistopalvelujen toimia.

"Kun ihmiset alkavat analysoida lukuja, he tulevat yllättymään näiden ohjelmien saamista yleisömääristä", Nielsenin tuotejohtaja Brian Fuhrer sanoo AP:lle.

Fuhrerin mukaan noin 12-13 prosenttia televisiokatselusta tulee suoratoistopalvelujen kautta. Puolet tästä katselusta tapahtuu Netflixissä. Nielsen on myös selvittänyt Netflixin julkaisutavan vaikutusta katseluun. Kun palvelu julkistaa tv-sarjan koko kauden samalla kertaa, yleisön jäsenet katsovat ohjelmaa keskimäärin 4,5 jaksoa vuorokauden aikana.

Nielsenin uudistuksesta kertovat muun muassa AP ja AdAge.

Yritykset

22.11.2017 12:43

Solita avaa konttorin Viroon

Yritys etsii tällä hetkellä Tallinnaan erityisesti datasta, pilvipalveluista, ohjelmistokehityksestä sekä tietoturvasta kiinnostuneita kokeneita asiantuntijoita.