Kampanjat

M&M 15.7. 12:00

Niken uutuuskampanja parodioi brändin iskulausetta nokkelasti

Kuvakaappaus YouTubesta
Huippujuoksija Genevieve LaCaze (keskellä kuvassa) joutuu käsirautoihin ennen maratonin starttia Niken uuden mainoskampanjan filmissä Handcuff (suom. Käsiraudat).

Urheilujalkineita ja urheiluvaatteita valmistavan Niken mainoslause Just Do It saa kokonaan uuden ulottuvuuden uutuuskampanjassa.

Australian markkinoille toteutetussa kampanjassa on kuvattu urheilijoita ja liikunnan harrastajia erilaisissa tilanteissa, joissa he tekevät tavallisesta suorituksesta itselleen huomattavasti haastavamman. Kampanjasta raportoi Adweek.

Mukana on esimerkiksi mainosfilmi, jossa nuori nainen ajaa autonsa kaukana kaupungista sijaitsevan kielekkeen laelle ja pudottaa auton alas jyrkänteeltä. Näin ollen hänen on juostava 60 kilometrin matka takaisin kotiin.

Toisessa filmissä nuori mies vie hienon auton autoromuttamolle. Hän asettaa autonsa murskaimen alle. Prosessin voi keskeyttää ainoastaan, mikäli hänen potkunsa on riittävän tarkka ja pallo osuu hätäjarrutusnappulaan.

Myös muutama tunnettu urheilija on mukana kampanjassa. Filmissä nimeltä "Käsiraudat" australialainen pitkän matkan juoksija Genevieve Lacaze on valmistautumassa maratonille, kun hänen viereensä astelee juoksutrikoissa nuori tyttö, joka kiinnittää itsensä käsiraudoilla kiinni Lacazen ranteeseen, ilmeisesti varmistaakseen sen, että pysyisi huippujuoksijan kyydissä.

Australian rugbyliigassa Wests Tigersin joukkueessa ammatikseen pelaava James Tedesco puolestaan menee omassa filmissään museoon ja koskettaa antiikkista rintakuvaa. Tämän seurauksena huone täyttyy turvamiehistä, joiden läpi Tedescon on taklattava itsensä päästäkseen pakoon. Hän valmistautuu urakkaansa venyttelemällä ja laittamalla hammassuojuksen suuhunsa.

Kampanjan ideana on hauskalla tavalla korostaa iskulauseen "Just Do It" merkitystä. Kun itsensä asettaa riittävän tukalaan tilanteeseen, siitä ei voi selvitä muuten kuin tekemällä sen, mikä on pakko tehdä.

Kampanjan toteutuksesta ja suunnittelusta on yhdessä Niken kanssa vastannut yhdysvaltalainen mainostoimisto Wieden + Kennedy. Mainosfilmien ohella kampanja näkyy kesän aikana laajasti ulkomainonnassa Australian suurimmissa kaupungeissa.