Verkkomedia

Kimmo Lundén 1.2.2013 13:52 päivitetty 4.2.2016 10:30

Niklas Herlin: "Nizzan kämppäänikin on mennyt enemmän rahaa kuin Uuteen Suomeen"

Uuden Suomen pääomistaja Niklas Herlin muistuttaa epäilijöille, että Sanoma teki yli sadan miljoonan tappiot Taloussanomillaan.

Uuden Suomen pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja Niklas Herlin on tyytyväisenä huomannut, että ne viisastelijat, jotka varmuudella sanovat tietävänsä, miltä verkkomaailma ja media näyttävät viiden vuoden päästä, ovat hävinneet.

Herlin puhui perjantaina verkkolehti Uuden Suomen seminaarissa "Minne matka, suomalainen media?".

Media-alan asiantuntijoina näkemyksensä median yllättävästä lähitulevaisuudesta esittivät myös kansanedustaja ja Yleisradion entinen toimitusjohtaja Mikael Jungner, mediatoimisto Toinen PHD:n Anna-Riikka Hovi ja digitaalista mittausta harjoittavan Comscoren Seppo  Roponen.

Niklas Herlinin mukaan "verkkomedian tulee olla nopea, fiksu ja kustannustehokas".

"Ja sen me olemme toiminnallamme osoittaneet."

"Ei käynyt kuten sanonnassa, jossa kurki kuolee, ennenkuin suo sulaa."

Epäilijöille satikutia

Herlin viittasi niihin ilkeisiin epäilyihin ja media-alan vaikuttajiin, jotka viisi vuotta sitten epäilivät koko Uuden Suomen olleen vain "rikkaan Nikon kallis harrastus".

Sikäli maailma on mennyt eteenpäin, että etukäteisviisaat ovat vähentyneet tästä maailmasta.

Herlinin mukaan Uutta Suomea on viiden toimintavuotensa aikana parannettu ja korjattu ja verkkomedia on ottanut uusia palveluja käyttöön.

"Ja rahaa on mennyt aika paljon vähemmän kuin monella isommalla mediatalolla ja lehdellä."

Hänen mukaansa Uusi Suomi on tehty "hämmästyttävän pienellä budjetilla".

"Mulla on Nizzassakin kämppä ja siihen on mennyt enemmän rahaa kuin Uuteen Suomeen", Niko Herlin heittää epäilijöille.

"Taloussanomien tappiot yli sata miljoonaa"

Kustantaja, entinen toimittaja, aktiivinen bloggari ja yksi suurimmista Alma Median omistajista sanoo tietävänsä, mistä puhuu:

"Taloussanomien lanseeraukseen ja tappioihin rahaa meni Sanomalla 100–150 miljoonaa euroa. Kauppalehti Presson pelkkä tuominen markkinoille maksoi enemmän rahaa kuin Uuteen Suomeen ensimmäisinä viitenä vuotena on mennyt", Herlin ynnää.

Sanoma ei koskaan ole paljastanut Taloussanomat-printtijulkaisunsa yhteenlaskettuja tappioita. Taloussanomat ilmestyy nykyisin niinikään vain verkkojulkaisuna, osana Ilta-Sanomia. Printtijulkaisu lopetettiin vuoden 2007 lopussa kymmenen vuoden ilmestymisen jälkeen. Tiettävästi Taloussanomat toimii jo kannattavasti verkossa.

Niinikään Kauppalehti ja Alma Media ovat vaienneet lauantainumero Presson yhteenlasketuista tappioista. Presson taru loppui syksyllä 2007 kolmen vuoden kustantamisen jälkeen.

Nollatulos tavoitteena 2013

US:n päätoimittaja ja toimitusjohtaja Markku Huusko kertoo Usarin tavoittelevan nollatulosta kuluvalta vuodelta. Huuskon mukaan viiden vuoden yhteenlasketut tappiot ovat runsaat kaksi miljoonaa euroa.

Vuoden 2011 tilikauden tulos oli 212 000 euroa tappiolla.

Kaupallistamisen ja mainoseurojen kirittäjäksi Usari on palkannut kumppanikseen Diamonds and Pearls -yhtiön. Kyseessä on Sami Kelkan ja Jarmo Pohjalaisen syksyllä perustama yhtiö, jolla on asiakkainaan myös  City, Auto Today, IRC-Galleria, Finnair, Raxa.fi ja Hellapoliisi.fi.

Viisi vuotta sitten uudelleen verkkolehtenä aloittanut Uusi Suomi brändää itseään maan luetuimmaksi itsenäiseksi verkkolehdeksi. Asiasisältöihin keskittyvistä medioista Uusi Suomi oli joulukuun 556 000 kävijällään neljänneksi suurin HS.fi:n, Kauppalehden ja Aamulehden jälkeen. Eri viikkoselaimia US:lla on nykyisin 300 000–350 000. Luvut ovat digitaalista verkkomittausta harjoittavan Comscoren.

Eri sarjassa toimivilla Iltalehdellä ja Ilta-Sanomilla on enemmän eri verkkokävijöitä. Samoin  esimerkiksi IL.fi lyö kävijöiden saitilla keskimäärin viettämällä ajalla Usarin. Päätoimittaja Huusko pitää 2,4 minuutin keskimääräistä kestoa hyvänä.

Huuskon mukaan tyypillinen US:n verkkokävijä on yli 35-vuotias, yli puolet heistä asuu Etelä-Suomessa ja rinnalla he lukevat Ylen, HS:n, iltapäivälehtien ja talouslehtien verkkomedioita.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö