Brändit

Olli Harma 18.8. 18:02

Nokian "bothie"-brändäys herättää huomiota - "He valitsivat ihmiset, jotka rakastavat selfieitä"

HMD Global
HMD:n Nokia 8 -puhelin julkistettiin medialle Lontoossa.

Teknologialehti Wired toteaa, että "saatat ilkkua bothielle nyt, mutta kun katsot poispäin, ne saattavat valloittaa maailman"

Nokia-puhelinbrändistä vastaava HMD Global näyttää onnistuvan jälleen keräämään mediahuomiota uutuustuotteellaan.

Maaliskuussa Nokia säväytti 3310-retropuhelimella, ja eilen lanseerattu Nokia 8 -älypuhelin lyö mediassa läpi "bothie"-ominaisuudellaan.

Siinä etu- ja takakameroilla voidaan kuvata samanaikaisesti videokuvaa, ja molemmat kuvat näkyvät keskeltä jaetulla ruudulla rinnakkain: kyseessä ei siis ole vain selfie vaan "bothie".

Ennen muuta Nokia markkinoi tätä ominaisuutta sosiaalisen median kanaviin striimaaville kuluttajille.

Lontoossa keskiviikkoiltana pidetyn lanseerauksen jälkeen bothiesta on ehtinyt uutisoida useampi kansainvälinen media, mukaan lukien The BBC, The Guardian, The Verge, Business Insider, CNBC ja Huffington Post.

Googlessa bothie-termi saa toistaiseksi noin 40 000 osumaa (kun hausta poistetaan läheinen termi bothy). Saman verran näyttökertoja on myös Nokia 8 -esittelyvideolla.

Wired-lehti pitää tuotteen kärkenä paistattelevaa ominaisuutta hulluna ideana - joka voi kuitenkin yllättäen toimia.

"Jos historiaan on uskominen saatat ilkkua bothieta nyt, mutta kun katsot poispäin ne saattavat valloittaa maailman", lehdessä kirjoitetaan.

Wired pitää fiksuna 599 euron hintaisen puhelimen esittelyä kamera edellä, koska muuta erottuvaa ominaisuutta puhelimessa ei lehden mukaan ole.

"HMD Globalin piti tehdä puhelimia jollekin (kohderyhmälle) ja he valitsivat ihmiset, jotka rakastavat selfieitä. Se saattaakin olla isoin markkina."

Pahimpana ongelmana Wired pitää sitä, että puhelin ei tule myyntiin USA:n markkinoille. Nokia 8:n myynti alkaa Euroopassa syyskuun kuudentena päivänä. Hintavampi Nokia 9 lanseerataan myöhemmin.

The Guardian pitää Nokia 8:aa Nokian tärkeimpänä lanseerauksena, kun brändi yrittää uutta nousua matkapuhelinmarkkinoille. Lehti ei kuitenkaan ole varma, onnistuuko Nokia kampeamaan itseään takaisin kilpailuun Samsungin, Applen ja Huawein kanssa.

"Ei ole selvää, ovatko nämä ominaisuudet sellaisia ratkaisutekijöitä joilla Nokia houkuttee käyttäjiä vakiintuneilta kilpailijoiltaan", lehti siteeraa CCS Insightin tutkimusjohtajaa Ben Woodia.

Ylipäätään ensikommenteissa puhelimen hyviä kameraominaisuuksia kiitellään, mutta designia mollataan ja vajaan 600 euron hintaa pidetään liian korkeana.

Bothie-ominaisuudesta moni taho huomauttaa, että vastaavia ominaisuuksia on markkinoilla jo tarjolla. Yhtä selkeästi ja brändätysti niitä ei ole kuitenkaan tarjottu tähän saakka.

"Jos ihmiset pitävät tästä ominaisuudesta, muut valmistajat ja kehittäjät voivat kopioida sen nopeasti", Wired kuitenkin muistuttaa.

Lähde: Talouselämä

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan monitaho

22.09.2017 10:37

Tuula Kallio valittiin Mainonnan Monitahon saajaksi

Dagmarin Tuula Kallio on vuoden 2017 Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saaja. Hän haluaa ohjata tunnustukseen kuuluvan MAT-säätiön stipendin startupille, joka edistää tekoälyn ja teknologian hyödyntämistä markkinoinnissa. 5 000 euron arvoisen stipendin saavaa yritystä etsitään vielä.