Digiaika

M&M 12.1. 17:04

Norjassa radio siirtyy digiaikaan

Norjan pääkaupungissa Oslossa FM-taajuudet vaikenevat syyskuussa.

Norjassa FM-radion aikakausi päättyy tämän vuoden aikana. Kalliina pidetty digiloikka koskee erityisesti autoilijoita.

Analoginen radio lakkaa toimimasta Norjassa tämän vuoden aikana. FM-taajuudet eivät lakkaa toimimasta yhtäaikaa. Siirtymä alkoi tällä viikolla Pohjois-Norjasta. Oslossa radio siirtyy digiaikaan syyskuussa.

Pienet paikalliskanavat saavat jatkaa FM-taajuuksien käyttämistä vielä viiden vuoden ajan. Norja on ensimmäinen maa, joka luopuu FM-taajuuksista.

FM-taajuuksista luopumisesta keskusteltu jo vuosien ajan. Toiset puolustavat digitaalisen radion parempaa äänenlaatua, ja sen mahdollisuutta lisätä kanavatarjontaa. Toisten mielestä valtio tekee muutoksen kiireellä, ja FM-taajuuksista luopuminen on riski, koska niitä voitaisiin käyttää hyödyksi kriisiaikana.

Muutosta pidetään erityisesti kalliina, koska kaikilla ei ole radiota, joka voi vastaanottaa digitaalisia radiolähetyksiä. Muutos vaikuttaa erityisesti autoilijoihin. Norjassa on arviolta kaksi miljoonaa autoa, joissa ei ole digitaalista radiota.

Digitaalinen radio ei kuitenkaan ole uusi juttu Norjassa, sillä ensimmäinen digitaalinen lähetys kuultiin jo vuonna 1995.

Lähteet: Bloomberg, BBC

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kilpailut

25.02.2017 12:01

Metsästätkö leijonaa? – Mainoskilpailujen plussat ja miinukset

Kevään mainoskilpailuissa pannaan ideat paremmuusjärjestykseen. Samalla järjestykseen pannaan tekijät, toimistot, ketjut ja jopa maat. Tällä kertaa ei puhuta siitä, miksi Ruotsi voittaa ja Suomi ei, vaan siitä, kannattaako kilpailuihin osallistua ja jos kannattaa, niin mihin?

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.