Tutkimus

M&M 17.10. 14:14

Nyt se on tutkittu: Digianalytiikka parantaa markkinoinnin mitattavuutta merkittävästi

Väitöstutkimuksen mukaan digitaalisen analytiikan hyötyjen aikaansaamiseksi tärkeintä on saada aikaan kulttuurinen muutos markkinointiorganisaatiossa.

Tuoreen väitöstutkimuksen tulokset osoittavat, että digitaalinen analytiikka parantaa markkinoinnin mitattavuutta merkittävästi.

Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun tohtorikoulutettava Joel Järvinen selvitti, missä määrin teollisuusyritykset voivat ratkaista markkinoinnin mitattavuusongelmia digianalytiikan avulla. Lisäksi hän tutki, mitä tehokas digitaalisen analytiikan hyödyntäminen vaatii organisaatiolta.

Yritykset voivat kerätä digianalytiikan avulla dataa asiakaskäyttäytymisestä digitaalisissa medioissa. Analytiikkaa hyödyntämällä yritykset voivat muun muassa selvittää, miten asiakkaat reagoivat erilaisiin markkinointitoimenpiteisiin. Tämän tiedon avulla yritykset voisivat ohjata markkinointiin sijoitettavaa rahaa parhaan lopputuloksen tuottaviin kohteisiin. Vaikka analytiikan on jo vuosia väitetty mullistavan markkinoinnin tehokkuuden mitattavuuden, vain harva suomalainen yritys on kyennyt parantamaan markkinointinsa tehokkuutta digianalytiikalla.

Järvisen työ osoittaa, että digitaalisen analytiikan hyöty riippuu siitä, miten hyvin organisaatio kykenee muuttamaan analytiikkadatan ymmärrykseksi ja kuinka paljon toimijoilla on rohkeutta tehdä muutoksia markkinointiin uusien tietojen pohjalta.

Tutkimuksen mukaan tärkeintä on saada aikaan kulttuurinen muutos markkinointiorganisaatiossa. Hyötyjen aikaansaaminen vaatii yrityksiltä myös osaamista tehokkuusmittariston suunnittelussa sekä laadukkaat prosessit datan analysointiin ja riittävät resurssit.

Tehokas analytiikan hyödyntäminen vaatii rinnalleen tietoa ja tieteellisempää otetta markkinoinnin kehittämiseen. Menestyvät yritykset johtavat markkinointia tiedolla, tutkimus vahvistaa. Järvisen mukaan tiedolla johdettu markkinointi johtaa parempiin tuloksiin, koska se ruokkii oppimista ja oppimisen hyödyntämistä päätöksenteossa.

Järvisen markkinoinnin väitöskirjan The use of digital analytics for measuring and optimizing digital marketing performance tarkastustilaisuus järjestetään perjantaina 21. lokakuuta 2016.