Sosiaalinen media

M&M 20.4. 09:21

Onko tässä sosiaalisen median tulevaisuus? "Mahdollisuus tulla viestimisen Keltaisiksi Sivuiksi"

Facebookin kehittämä Messenger 2.0 -sovellus on innoittanut lukuisia brändejä suunnittelemaan chatbot-palveluja, joiden avulla kuluttajat voivat esimerkiksi kuunnella musiikkia suoraan viestipalvelun kautta.

Adweekin mukaan musiikin suoratoistopalvelut, kuten Spotify ja Apple Music, ovat rakentamassa chatbot-palveluja osana Facebookin päivitettyä Messenger 2.0 -sovellusta. Kyseiset chatbotit mahdollistavat musiikin kuuntelun suoraan viestisovelluksen kautta.

Ensimmäisenä oman chatbotin Messengeriin tuo Spotify. Lähitulevaisuudessa myös Apple lanseeraa oman Messengeria varten kehitetyn chatbot-palvelunsa.

Chatboteille ei löydy suoraa vastinetta suomen kielestä, mutta laajasti ymmärrettynä ne tarkoittavat ohjelmistoja, jotka osaavat tulkita pyyntöjä, oppia käyttäjän valinnoista ja ehdottaa mahdollisia jatkotoimia. Usein puhutaan keskusteluboteista tai vain boteista.

Uutena ominaisuutena Facebook on kehittänyt Messenger 2.0 -sovellukseen etsintätyökalun, jonka avulla käyttäjä voi löytää ja käyttää chatbotteja, jotka ovat heidän kannaltaan olennaisia kiinnostuksenkohteiden tai sijainnin perusteella.

"Kun asiaa ajattelee, Messengeristä on de facto tullut viestisovelluksien puhelinluettelo. Ja nyt, kun yli 65 miljoonaa yritystä toimii Facebookissa ja niistä lähes 20 miljoonaa vastaa viesteihin joka kuukausi, ja meillä on käytettävissämme 100 000 aktiivista bottia, meillä on mahdollisuus tulla myös viestimisen Keltaisiksi Sivuiksi", toteaa Facebookin viestintäpäällikkö David Marcus.

Facebook lanseerasi ensimmäiset chatbot-palvelunsa viime vuonna. Vaikka osa kehittäjistä tunnustaa palveluiden teknisen tason olevan vielä alkuvaiheessa, on esitetty myös arvioita, että chatbot-palveluista voisi tulla jatkossa myös valtavirran palveluja. Messenger 2.0 -sovelluksen voi nähdä yhtenä askeleena tähän suuntaan.

"Parhaimmat chatbotit pitävät asiat yksinkertaisina ja kevyinä sekä auttavat parantamaan viestintäkokemusta. Olemme kuitenkin alkuvaiheessa. Suuria muutoksia ei tapahdu ennen kuin chatbotit saadaan integroitua maksuihin. Odotamme, että viimeinen askel otetaan pian. Tämä tekee vuodesta 2017 jännittävän chatbotien kannalta", arvioi Kik-viestisovelluksen perustaja Ted Livingston.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

17.08.2017 10:42

Mainostajat rämpivät verkossa

Online-kampanjat tavoittavat naiset huonommin kuin miehet, ja todella heikosti kaikki nuoret aikuiset.