Oscarit

M&M 2.3. 09:31 päivitetty 3.3. 15:40

Oscarien katsojaluvut sukelsivat lähes ennätysalas

Colourbox

Oscar-gaalan katsojamäärä laski Nielsenin mukaan kahdeksan prosenttia viime vuodesta, joka sekin oli katsojaluvuiltaan verrattain hiljainen.

Maanantain vastaisena yönä Suomen aikaa järjestetty Oscar-gaala keräsi kolmanneksi vähiten katsojia sitten vuoden 1974, jolloin Nielsen alkoi mitata gaalan katsojalukuja

Oscareita seurasi Nielsenin mukaan ABC-kanavalla keskimäärin 34,3 miljoonaa katsojaa. Viime vuonna gaalan katsojamäärä oli 37,3 miljoonaa, pitkällä aikavälillä verrattain alhainen sekin. Alimmillaan katsojaluku oli vuonna 2008, jolloin gaala keräsi 32 miljoonaa katsojaa.

Adweekin mukaan 18-49-vuotiaita katsojia oli noin 13,3 miljoonaa, mikä on ikäryhmän osalta pienin Oscar-katsojamäärä kahteen vuosikymmeneen.

Ehdolla olevien elokuvien suosio vaikuttaa usein myös katsojamääriin, Adweek huomauttaa. Vaikka parhaan elokuvan Oscarista kisanneista elokuvista löytyi myös lipunmyynnin kannalta isoja hittejä, pystin lopulta napannut Spotlight on kerännyt vasta 39,1 miljoonan dollarin lipputulot – kun taas viime vuonna kategoriassa oli ehdolla vuoden tuottoisimpia elokuvia, kuten uusin Star Wars ja Jurassic World.

Todennäköisesti gaalasta tulee joka tapauksessa Yhdysvaltain vuoden katsotuin viihdeohjelma.

Adweekin keräämässä taulukossa näkyy, että katsojalukujen kannalta paras vuosi viimeisen kymmenen vuoden ajalta oli 1998, jolloin parhaan elokuvan Oscar meni Titanicille.

Kuva: Adweek

 

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö