Yhteisölehdet

M&M 26.11.2014 09:26 päivitetty 4.2. 09:35

Parhaat yhteisölehdet saivat tunnustusta lehtipäivässä

Vuoden parhaaksi henkilöstölehdeksi valittiin RAY:n Hopperi. Paras sidosryhmäjulkaisu on ulkoasiainministeriön Kehitys-Utveckling.

Vuoden parhaat yhteisölehdet palkittiin eilen tiistaina ProComin lehtipäivässä. Henkilöstölehdet-kategoriassa ykkössijan vei Raha-automaattiyhdistyksen Hopperi.

Asiakas-, sidosryhmä- ja järjestölehdet -kategoriassa vuoden parhaaksi valittiin ulkoasiainministeriön sidosryhmäjulkaisu Kehitys-Utveckling.

Hopperin voittoa perustellaan sillä, että lehti on "mukavasti täynnä elämää ja henkilöstölle tuttuja ihmisiä. Uudet työntekijät esitellään lehdessä näyttävästi, ja vanhojakin muistetaan." Tuomariston mukaan lehdessä on kiitettävän paljon laadukasta lukemista ja lukijaa huomioivaa ja osallistavaa sisältöä.

Asiakas-, sidosryhmä- ja järjestölehtien parhaana palkittu Kehitys-Utveckling -lehti on tuomariston mukaan runsas lukupaketti, joka on myös visuaalisesti houkuttava. Tuomaristo kertoo, että lehden visuaalisuus on tasavertaisena tekstin kanssa juttujen kerronnassa. Erityiskiitokset lehti saa kuvareportaaseistaan. Lisäksi tuomaristo pitää lehden tavasta mennä henkilökuvissa lähelle.

Kakkossijan asiakas-, sidosryhmä- ja järjestölehtien kategoriassa pokkasi OP-Pohjolan OP-Pohjola. Kolmanneksi sijoittui Suomen Kansallisoopperan Ooppera & Baletti. Henkilöstölehtien kategoriassa ei jaettu toista ja kolmatta sijaa.

Palkittujen lehtien lisäksi tuomaristo myönsi kunniamainintoja:

  • Paras kuvareportaasi: Kehitys-Utveckling, julkaisijana ulkoasianministeriö
  • Lukijalähtöinen kokonaisuus: Uniikki, julkaisijana Yliopiston Apteekki
  • Ihmisläheinen juttukokonaisuus: Apoteekki, julkaisijana Avainapteekit
  • Parhaiten kuvitettu infografiikka: Raiku, julkaisijana Raha-automaattiyhdistys
  • Toimiva kansikonsepti: Kauppapolitiikka, julkaisijana ulkoasiainministeriö

Lehtien journalistista sisältöä katsauksessa arvioivat muun muassa Faktaan ja Talouselämään kirjoittava toimittaja, kouluttaja Tiina Torppa sekä viestinnän asiantuntija, muun muassa Aamulehteen ja Suomen Kuvalehteen kirjoittanut Pasi Kivioja. Visuaalista sisältöä arvioivat graafinen muotoilija Annukka Saikkonen sekä Mondo-lehden Art Director, graafinen suunnittelija Katju Aro.

Asiakas- ja henkilöstölehtipäivä on ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry:n vuosittain järjestämä tapahtuma, jossa palkitaan Lehtikatsaukseen ilmoittautuneista lehdistä parhaat. Lehtikatsaukseen osallistui tänä vuonna 42 lehteä. ProComin Lehtikatsaus on järjestetty yli 20 kertaa.

ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry on viestinnän ammattilaisten järjestö.