Sosiaalinen media

Mari Kaislaniemi 30.12.2015 08:01 päivitetty 4.2. 11:05

Periscope tulee ja sisältömarkkinointi menee - Tässä ovat suomalaisten asiantuntijoiden some-trendit vuodelle 2016

Kuvakaappaus Periscopen verkkosivulta.

Sana sisältömarkkinointi vaipuu unholaan, kun taas reaaliaikaisista videopalveluista tullaan puhumaan entistä enemmän, selviää Kurion raportista.

Sosiaalisen median asiantuntijatoimisto Kurio kysyi 29 alan asiantuntijalta, miltä sosiaalinen media näyttää ensi vuonna markkinoijan näkökulmasta.

Neljännen kerran toteutettuun Some-markkinoinnin trendit 2016 -raporttiin on koottu yhdeksän keskeistä kehityssuuntaa. Raportista selviää muun muassa, miten some mullistaa myyntiä ja mitkä palvelut kasvattavat suosiotaan.

Sosiaalinen media on tulevana vuonna isojen myllerrysten alla. Kurion mukaan sosiaalisuus tulee muuttamaan markkinoinnin lisäksi muitakin liiketoiminnan osa-alueita, kuten myyntiä.

"Some-markkinoinnissa ei ole nähty näin mielenkiintoisia mullistuksia sen jälkeen, kun yritykset lähtivät perustamaan Facebook-sivuja, ja some vakiintui markkinoijien keinovalikoimaan", toteaa Kurion luova johtaja Jari Lähdevuori tiedotteessa.

Some-markkinoinnin näkökulmasta merkittävää kehitystä tapahtuu markkinoinnissa, sisällöntuotannossa, kanavavalinnoissa, myynnissä, asiakaspalvelussa, data & insight -alueella, mediaympäristöissä, henkilöstöissä ja organisaatioissa.

Some arkipäiväistyy, video voimistuu

Useat suomalaisasiantuntijat uskovat somen arkipäiväistyvän markkinoijille.

"Suurin trendi on somen arkipäiväistyminen ja yhdistyminen osaksi normaaleja markkinointitoimia. Kampanjavetoisuus vähenee markkinoinnissa kauttaaltaan ja tämä valuu muun muassa blogien laariin, bloggaajat pystyvät tuottamaan varsin kustannustehokkaasti aineistoa viikosta toiseen", sanoo ToinenPHD:n luova johtaja Jani Halme raportissa.

"Nyt kun tietous sosiaalisesta mediasta on jo suhteellisen vankalla pohjalla, voidaan alkaa puhua laajemmasta kulttuurimuutoksesta eikä niinkään enää yksittäisistä somepalveluista", toteaa puolestaan VR:n Community Manager Mikko Vieri.

Sisällöntuotannossa uskotaan videon voimaan.

"Videot lyövät läpi niin, että niitä tehdään myös B2B-puolella enemmän, ja ne ovat erittäin lyhyitä. Yritykset alkavat tuottaa enemmän videosisältöä sekä ulkoiseen että sisäiseen käyttöön. Videoista halutaan laadukkaita, joten itse kuvatut selfie-videot eivät tule kyseeseen", sanoo Okimo Clinicin toimitusjohtaja Helene Auramo.

Reaaliaikaiset videopalvelut nousevat

Perinteisten videoiden lisäksi reaaliaikaiset videopalvelut, kuten Periscope, tulevat kasvattamaan suosiotaan.

"Livestriimaus on jatkossa yhä suositumpaa. Jo nyt Snapchat ja Periscope tuovat tähän mahdollisuuden – ja näistä seuraisin erityisesti Periscopea, joka herättää kaikissa ikäryhmissä kiinnostusta. Myös Facebook tulee varmasti laajentamaan mahdollisuuksia livestriimaukseen oman palvelunsa sisällä", arvioi Somecon toimitusjohtaja Minna Valtari.

"Snapchatin tyyliset palvelut vahvistavat sitä jo pitkään jatkunutta kehityssuuntaa, että digitaalinen maailma reaaliaikaistuu juuri niin pitkälle kuin vain suinkin mahdollista. Seuraavaksi teinit – ja nuoret aikuiset perässä – siirtyvät Periscopen tyyppisiin livestriimaus-palvelujen pariin. Yrityksille tämä kehitys luo kiinnostavan kysymyksen liittyen sisältöjen tuotantoasteeseen: Millaista kevyesti käsikirjoitettua reaaliaikaista sisältöä ja millaisella tuotantoasteella asiakkaat odottavat lempibrändeiltään", sanoo Vapa Median toimitusjohtaja Ida Hakola.

Paulig-konsernin kahviliiketoiminnan Head of Online & Dialogue Mervi Siikala arvioi, että "mitä reaaliaikaisemmaksi sisällöntuotanto muuttuu, sitä selkeämmät brändin raamit tulee olla".

"Brändi voi ad hoc -sisällöissä sulaa helposti tunnistamattomaksi, jos kiireessä unohtuu, mitä brändi itse asiassa edustaa", Siikala sanoo.

Kanavien runsaus tuo haasteen

Some-palveluiden määrän kasvaessa markkinoijille on entistä tärkeämpää valita oikeat kanavat.

"Oikean kanavan valitseminen ja panosten allokointi on yhä vaikeampaa lukuisten palvelujen joukosta. Jokaisella kanavalla on erilainen toimintalogiikka. Samat sisällöt eivät välttämättä toimi useissa kanavissa eivätkä tavoita markkinoijan kannalta oikeita kohderyhmiä", sanoo Netprofilen viestintäkonsultti Christina Forsgård.

Head Office Finlandin toimitusjohtajana toiminut Kati Sulin näkee yleisöjen löytämisen some-markkinoinnin ensi vuoden suurimpana haasteena.

"Sosiaalisten verkostojen määrä ja online-palveluiden määrä vain kasvaa, brändin näkökulmasta tilkkutäkki pitää kursia kasaan todella pienistä palasista kaupallisesti merkittävän peiton saamiseksi."

Somen myyntipaikoista tulee ensi vuonna kauppapaikkoja, arvioivat asiantuntijat.

"Sosiaalisesta mediasta tulee varteenotettava myyntikanava ja mainostajien ei tarvitse enää perustaa päätöksiään vain mielipiteisiin. Uudet Osta Nyt -painikkeet, retargetointi, mainos- sekä kohdennusmuodot avaavat brändeille mahdollisuuden näyttää entistä relevantimpaa sisältöä sekä mainontaa kuluttajille", sanoo XXL:n Euroopan Digital Marketing Manager Henri Molin.

Hyvästi sisältömarkkinointi

Ensi vuonna sosiaalisen mediaan liittyvistä "buzz wordeista" taakse jäävät asiantuntijoiden mukaan muun muassa sisältömarkkinointi ja työntekijälähettilyys, jolla tarkoitetaan työntekijöiden toimimista brändin viestin välittäjinä.

"En edelleenkään pidä sanasta sisältömarkkinointi. Hyvä, mielenkiintoinen ja joskus jopa hyödyllinen sisältö on ihan fine, kunhan muistetaan, että journalismissa faktat, mielipiteet ja mainonta eivät oikein sovi sekoittua. Valitettavan usein sisältö-sanalla oikeutetaan vähän sinnepäin tehty markkinointi, jossa ajatusta tärkeämpi on tuotannon halpuuttaminen ja näennäinen nopeus", sanoo McCann Helsingin toimitusjohtaja Petteri Lillberg.

Hänen kanssaan samaa mieltä ovat muun muassa Kati Sulin ja R/GA Singaporen suunnittelujohtaja Riku Vassinen.

"Natiivimainoksista ja muista hömpötyksistä viis: oikeasti internetissä on vain hyvää (tai huonoa) sisältöä ja hyviä (tai pääosin huonoja) mainoksia. Mainostoimistot ovat osoittaneet etteivät he oikeasti hallitse sisältöä kun taas sisällöntuottajat eivät taasen handlaa mainoksia. Kummallekin on oma paikkansa, mutta on tyhmyyttä luulla että toisella voi korvata toisen saati, että yksi taho pystyisi tuottamaan molempia", Vassinen toteaa.

Eri some-palveluista asiantuntijat uskovat Google+:n, Ellon ja Tsun painuvan historiaan.

Kurion koko raportin some-markkinoinnin trendeistä voi ladata täältä.