Brändit

Ville Perttula 23.9. 09:16

Pitkäjänteinen työ nostaa Vallilaa - kuosiyhtiö ryhtyy vientiin kasvuasenteella

Outi Järvinen
Vallila Interiorin brändijohtaja Henry Ahlavuon ja toimitusjohtaja Mathias Bernerin mukaan mallistojen muutossykli ohjaa yrityksen markkinointia.

Vallila Interior ilmestyi kuluttajien arkeen laajentamalla myymäläketjuaan. Yhtiö pomppasi brändien arvostustutkimuksessa peräti 161 sijaa ylöspäin.

Sisustusyhtiö Vallila Interiorin näyttelytilassa eli showroomissa soi klassinen musiikki. Yhtiön kangas­kuosit roikkuvat aaltoile­vana jonona tilan katosta.

Vallila Interior on suomalainen sisustustekstiilien ja -tuotteiden suunnitteluun ja tukkumyyntiin sekä projektisisustamiseen erikoistunut perheyritys. Yhtiön brändi harppoi brändien arvostustutkimuksessa peräti 161 sijaa ylöspäin ja päätyi tänä vuonna sijalle 151.

Lienee aiheellista kysyä, mitä pääkonttorissa on tehty toisin vuoden aikana.

”No, emme ole tehneet oikein mitään mullistavaa”, sanoo Vallila Interiorin brändijohtaja Henry Ahlavuo.

”Oikeastaan olemme 10 vuoden aikana kehittäneet tuotteitamme ja ­designiamme pitkäjänteisesti”, Ahlavuo jatkaa.

Yksi merkittävä tekijä sentään on muuttunut: Vallila on muotoillut itsestään sisustustuotteiden valmistajan. Toimitusjohtaja Mathias Berner kertoo, että 5–10 vuotta sitten yhtiö keskittyi ”metritavaran” ja valmisverhojen suunnittelemiseen ja myymiseen. Nyt Vallilassa rakennellaan tuoteperheitä, joissa samat kuosit koristavat niin pyyhkeitä kuin patakintaitakin. Tämä on moninkertaistanut Vallilan tuotteiden määrän.

”Tätä kautta kuluttajat ovat saaneet kosketuspintaa Vallilaan enemmän”, Berner arvioi.

Vallilan brändin arvostuksen ­nousun syytä voi selittää myös se, että se on perustanut myymäläketjun. ­Vallilalla on kahdeksan myymälää, joista viisi on avattu tänä vuonna. Seuraavan myymälän se avaa Jyväs­kylään lokakuussa ja ensi vuonna Tampereelle ja Helsinkiin uudet liikkeet.

”Tänä vuonna olemme avanneet myymälän melkein joka kuukausi. Tällainen pienimuotoinen ketju näkyy varmasti.”

Vientiä merkittävästi

Vienti kiinnostaa Vallillaa nyt ja tulevaisuudessa. Vallila myy tuotteitaan ulkomaille sekä jälleenmyyjien että suoraan verkkokaupan kautta. Lisäksi kuosit päätyvät kauppojen hyllyille ulkomailla lisenssiyhteistyön avulla. Tähän mennessä Vallilan kuoseja on painettu pussilakanoihin muun muassa Japanissa lisenssiyhteistyössä paikallisen tekstiilialan yrityksen ­Sunrosen kanssa.

”Aasia on meille mielenkiintoinen”, Berner toteaa.

Berner ei valota, millaisia tarkkoja taloudellisia tavoitteita Vallilalla on viennin suhteen. Asenteen hän kuitenkin paljastaa.

”Jotta viennissä on järkeä, sen täytyy olla merkittävä osa liikevaihtoa. Muuten siihen ei kannata panostaa.”

Lue koko juttu uudesta Markkinointi & Mainonta -lehdestä 16/2017.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Maksaminen

19.10.2017 18:06

MP: Apple Pay tulee vihdoin Suomeen

Apple julkistaa maksupalvelunsa Suomessa ensi viikolla, kertoo Ruotsin Macpro-sivusto nimettömiin lähteisiin vedoten.