Hankkeet

Maija Tamminen 23.2.2015 08:02 päivitetty 4.2.2016 10:52

"Pohjoismaat nähdään erittäin kiinnostavina sisällöntuottajina" - TV-alan jättitapahtumassa rummutetaan Pohjolaa

MIPTV
MIPTV -tapahtuma vuonna 2014

Maailmalla on käynnistynyt Nordic-buumi. Pohjola-rummutuksen hetki on nyt, uskovat Focus on Nordics -hankkeen tekijät.

"Focus on Nordics -hanke sai alkunsa oivalluksesta: Pohjoismailla on kerrottavanaan tarina, jonka maailman media-ala haluaa kuulla", kuvailee Annie Wegelius.

Wegelius, Ruotsin yleisradion SVT:n entinen ohjelmajohtaja, vastaa yhdessä Titan TV:n perustaja Thomas Hedbergin kanssa pohjoismaisen media-alan uudesta suurhankkeesta, Focus on Nordicsista, joka myy Pohjolan menestystarinaa maailman mediajäteille.

Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa ja Suomessa on 1990-luvun puolivälistä saakka tuotettu tuoretta ja omaperäistä draamaa sekä formaatteja ja verkkosarjoja. Tämän ajatuksen voimalla yli 20 pohjoismaista tv- ja radioyhtiötä, tuotantotaloa, jakelijaa sekä luovan alan ja digitaalisen median edelläkävijää yrittää saada Nordic-buumin roihahtamaan Cannesissa järjestettävässä tv-alan suurimmassa tapahtumassa MIPTV:ssä 13. - 16. huhtikuuta.

Suomesta mukana ovat Yle ja MTV sekä alan vientiorganisaatio FAVEX.

"Pohjoismaat ja myös Suomi nähdään tällä hetkellä erittäin kiinnostavana sisällöntuottajamaina", sanoo FAVEX:in toimitusjohtaja Johanna Karppinen tiedotteessa.

"Suomalainen sisältö kiinnosti Cannesissa jo viime syksynä ja tästä jatkamme. Kiinnostuksessa on kyse eräänlaisesta lumipalloefektistä: kun katseet kääntyvät meitä kohti, tilaisuus pitää käyttää hyväksi", komppaa Ylen luova johtaja Ville Vilén.

Tiedotteen mukaan MIPTV:ssä etsitäänkin selitystä sille, miksi pohjoismaisen mediateollisuuden vaikutus alan kansainvälisillä markkinoilla on suhteellisen suuri markkinoiden kokoon nähden.

Annie Wegeliuksen mukaan Pohjoismailla on paljon tarjottavaa kansainvälisille mediayhtiöille niin esimerkeinä kuin yhteistyökumppaneinakin.

"Vahvuutemme voivat auttaa kansainvälistä mediateollisuutta valmistautumaan tuleviin mullistuksiin", Wegelius linjaa.

"Digitaalinen vallankumous alkoi Pohjoismaissa aiemmin kuin muualla, ja meillä on jo 10 vuoden kokemus sen vaikutuksista mediakulutukseen sekä tekijänoikeuksien ja piratismin haasteisiin. Lisäksi toimimme äärimmäisen kilpailluilla markkinoilla, joissa budjetit ovat pieniä ja korkeasti koulutettujen yleisöjen odotukset kovat. Siksi olemme kiinnostava uusien ideoiden testialue: jos ohjelma menestyy täällä, se voi lyödä läpi missä tahansa."

Focus on the Nordics -juhlagaala järjestetään 14. huhtikuuta yli tuhannelle vieraalle Cannesissa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö