Elokuvat

Jani Niipola 20.6. 10:32

Poikkeuksellinen markkinointimalli teki Tuntemattomasta sotilaasta ilmiön

Matti Matikainen
Tuntemattoman sotilaan kuvauksen Suomenlinnassa syksyllä 2016. Jussi Vatanen (vas.) näyttelee Koskelaa, Eero Aho alikersantti Rokkaa.

Tuntematon sotilas sai ympärilleen poikkeuksellisen markkinointimallin, joka hyödyttää elokuvaa ja kumppaneita.

Aku Louhimiehen ohjaama Tuntematon sotilas on suurteos sekä suomalaisen elokuvan että suomalaisen markkinoinnin osalta. Lokakuussa 2017 ensi-iltansa saavan elokuvan ympärille on kasattu suomalaisittain poikkeuksellinen markkinointioperaatio.

Elokuvan markkinoinnista vastaavan Hasan & Partnersin Eka Ruola toteaa, että elokuvantekijöiden ja mukana olevien yhteistyökumppanien yhteisenä tavoitteena on luoda elokuvasta ilmiö.

Kyse on kuitenkin poikkeuksellisen pitkästä hankkeesta: panokset ovat kovia, mutta myös huomiota tulee. Ruola sanoo, että Hasan & Partners on ollut mukana projektin suunnittelussa vuodesta 2008. Toimiston rooli elokuvan markkinoinnissa on kaksitasoinen. Toisaalta se vastaa elokuvan markkinoinnin suunnittelusta, mutta on mukana myös palvelukumppanina.

Tuntemattoman sotilaan huomiosta osansa haluavat muun muassa Veikkaus, Valio, Jalostaja ja Hartwall.

Uskollinen Väinö Linnan teokselle

Ruola korostaa, että reunaehdot brändien mukanaololle ovat selvät. Louhimiehen ohjaama elokuva tulee olemaan uskollinen Väinö Linnan tekstille, eli kuvaan ei voi tunkea mitä tahansa tuotteita.

Syy on ainoastaan taiteellinen, sillä ohjaaja Louhimiehellä ei ole mitään kaupallisuutta vastaan.

Tuntemattoman sotilaan ohjaa Aku Louhimies. | Kuva: Matti Matikainen

 

"Suhtaudun Tuntemattoman sotilaan kaupallisiin yhteistyöprojekteihin myönteisesti", Louhimies kertoo.

"On selvää, että tämän kokoista poikkeuksellista elokuvaa tehdään yhdessä ja että tarvitsemme kumppaneita sen toteutukseen. Reunaehdot ovat kumppanuuden soveltuvuus, tekemisen korkea taso ja teoksen hengen kunnioittaminen", hän jatkaa.

Eka Ruola komppaa ohjaajan näkemyksiä ja puhuu tyylikkäästä sekä poikkeuksellisesta tavasta tehdä markkinointia.

"Olemme tärkeän ja merkityksellisen tarinan äärellä. Toisaalta olemme myös halunneet lähteä tekemään ilmiötä. Haluamme varmistua siitä, että ilmiö rakentuu oikealla tavalla ja projektiin kiinnittyvät kumppanuudet ovat siinä avainasemassa", Ruola toteaa.

"Kun yritykset kertovat omasta yhteydestään elokuvaan, samalla ne rakentavat ilmiön tunnettuutta."

Veikkauksen kampanja toi ratkaisun avustajaongelmaan

Hasan & Partners onkin palvelukumppanina kaivanut yhteistyökumppaneista monenlaisia synergiahyötyjä. Kun Louhimies ja tuottaja Mikko Tenhunen tarvitsivat 2 000–3 000 avustajanäyttelijän rekisterin joukkokohtauksia varten, apuun riensi Veikkaus. Veikkaus teki kampanjan, jossa sen kanta-asiakkaat pystyivät hakemaan avustajiksi elokuvaan. Rekisteriin tuli nimiä noin 14 000.

Tuntemattoman sotilaan kuvauksen Suomenlinnassa syksyllä 2016. Hietasen roolissa näyttelee Aku Hirviniemi. | Kuva: Matti Matikainen

 

"Tällä tavoin kumppanit voivat ratkaista elokuvantekoon liittyviä ongelmia ja olla ihan aidosti mukana tuotannossa", Ruola kehuu.

"Yhteistyö voi olla syvää, kun malli on rakennettu näin", Ruola sanoo.

Veikkauksen näyttävä kampanja oli myös hyvä esimerkki siitä, miten ilmiötä luodaan ja ylläpidetään. Yhteistyökumppanien merkitys ilmiöittämisessä on suuri, kiittelee myös ohjaaja Aku Louhimies.

"Kumppanimme ovat merkittäviä yrityksiä ja yhteisöjä, joiden omat kanavat ovat myös hyvin seurattuja. Ilmiö kasvaa orgaanisesti kumppaneiden tuella taiteellisen sisällön saadessa lisänäkyvyyttä", ohjaaja sanoo.

Lue lisää Louhimiehen Tuntemattomasta sotilaasta Kauppalehdestä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö