Kirja-arvio

Kati Haapakoski 27.5. 11:02

Politiikan medialukutaito kehittyy

Pekka Isotalus: Mediapoliitikko. Gaudeamus 2017. 247 sivua.

Ranskan tulevan presidentin Emmanuel Macronin ja Brigitte Trogneux'n rakkaustarina nousi otsikoihin presidentinvaalien yhteydessä tänä keväänä. Media perkasi sen läpikotaisin. Kun poliitikkojen parisuhteet nousevat mediaan, kyse on politiikan privatisoitumisesta. Se on yksi teema poliitikkojen televisioesiintymisestä väitöskirjansa tehneen puheviestinnän professorin Pekka Isotaluksen Mediapoliitikko-kirjassa.

Henkilöityminen on keskeinen trendi, joka näkyy poliitikkojen mediasuhteissa. Poliitikot nousevat esiin yksilöinä, ja heidän henkilökohtaiset ominaisuutensa merkitsevät yhä enemmän.

Henkilökohtaisuus ja pinnallisuus vetoavat tunteisiin ja tarjoavat sekä draamaa että viihdettä. Se saattaa olla raskasta, mutta viihteellisyyden ansiosta politiikka voi myös kiinnostaa useampia ihmisiä.

Toinen trendi on medioituminen. Viestintätaidot ovat poliitikon keskeinen työkalu. Poliittinen viestintä on muuttunut ammattimaiseksi, ja poliitikot käyttävät apunaan viestintätoimistoja.

Sosiaalisen median merkitys on kasvanut, mutta Isotaluksen mukaan televisioesiintymisten merkitys on edelleen suuri. Kaikkien sosiaalisten median sovellusten ongelma poliittisessa viestinnässä näyttää olevan se, että ne ovat keskittyneet pienelle hyvin aktiivisten käyttäjien joukolle. Suomalaisista poliitikoista edelläkävijä sosiaalisen median käytössä on ollut Alexander Stubb.

Mediapoliitikosta saa pohdittavaa saa jokainen kansalainen ja politiikan toimija, jota politiikan medialukutaidon kehittäminen kiinnostaa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

21.07.2017 11:41

Onhan naisen takakontti hyvässä kunnossa?

Mainoksissa naiset esitetään yhä yksipuolisesti ja yleensä mieskatseen kautta. Body positivity -liike tähtää katsomaan naisia eri kuvakulmasta.