Mainonta

M&M 30.11. 09:12

Pysäkkimainonnan tulevaisuus? Kamera tunnistaa kasvosi ja tunteesi

Johannes Terhemaa
Junction-tapahtuman osallistujat kehittivät tulevaisuuden sovelluksia.

Futurice ja JCDecaux haastoivat hakkerit kehittämään sovelluksia ja mainonnan tulevaisuuden bussipysäkille.

Teknologiayhtiö Futurice ja ulkomainosyhtiö JCDecaux haastoivat ohjelmistonkehittäjät miettimään ulkomainonnan tulevaisuutta Junction-tapahtumassa viime viikonloppuna.

"Tulevaisuuden bussipysäkki" -haasteen toteutuksissa mainontaa tehostettiin muun muassa kasvojen ja tunteiden tunnistamisen avulla. Toisaalta sisältöjä kohdennettiin erilaisen kohdennetun datan avulla, esimerkiksi hyödyntämällä ESA:n sääsatelliittidataa.

Haasteen tarkoituksena oli ideoida ja kehittää bussipysäkit kaupunkilaisille hyödyllisimmiksi. Tiimit kehittivät mainoksia, tuotteita ja palveluja sekä konseptoivat bussipysäkin uudelleen. He hyödynsivät erilaisia teknologisia välineitä kuten esimerkiksi virtuaalilaseja, webbikameroita, iBeaconeita ja käyttivät rajapintoja, joita esimerkiksi HSL, Helsingin kaupunki ja ESA tarjoavat.

Kasvojen tunnistus pysäkille tuotavan kameran avulla oli suosittua hakkereiden toteutuksissa. Parhaimmissa totetutuksissa kamera tunnisti kasvoista myös kuluttajan tunteet ja optimoi mainokset tunteiden perusteella. Myös lisätty todellisuus, pelit, virtuaalitodellisuus ja erilaisen datan hyödyntäminen oli suosittua.

JCDecaux'n mukaan mainontaa kohdistetaan tulevaisuudessa esimerkiksi iän, sukupuolen ja tunteiden mukaan. Lisäksi mainonta voi ottaa huomioon myös vaikkapa sään tai muun paikkaan sidotun datan.

Viime vuonna ensimmäistä kertaa järjestetyssä Junction-tapahtumassa Helsingin Wanhassa Satamassa oli tänä vuonna yli 1 200 osallistujaa yli 50 maasta. Osallistujat kehittivät tiimeissä 48 tunnin aikana sovelluksia 11 eri teeman ympärille.