Media

Aleksi Ylä-Anttila 21.3. 12:04

Radio Novasta Suomen kuunnelluin kaupallinen radiokanava: "Seisomme ikään kuin neljällä jalalla koko ajan"

Radio Nova on noussut Suomen kuunnelluimmaksi kaupalliseksi radiokanavaksi. Finnpanelin Kansallisen radiotutkimuksen mukaan Radio Nova tavoitti viimeisen kolmen kuukauden mittausjakson aikana keskimäärin 1,217 miljoonaa kuulijaa viikossa.

Prosentuaalisesti Radio Novan osuus kaikista kaupallisten radiokanavien kuuntelijoista oli tuoreimmalla mittausjaksolla 17,3 prosenttia. Toiseksi sijoittunut Radio Suomipop keräsi 15,5 prosentin osuuden.

"Kun Bauer Media osti Radio Novan, ymmärrettiin heti, että siinä oli tietynlainen uudistumisen paikka. Halusimme Novan kohdalla nostaa erityisesti 25–44-vuotiaiden kuuntelua", kertoo Bauer Median sisältöjohtaja Hermanni Seppälä.

Uudistusta lähdettiin Seppälän mukaan toteuttamaan maltillisesti. Kanavalla vaihdettiin jonkin verran esiintyvää henkilöstöä. Muun muassa juontaja Aki Linnanahde palasi Radio Novalle vuosi sitten.

"Halusimme myös säilyttää sellaisia tekijöitä, jotka ovat olleet mukana jo pitkään. Esimerkiksi Sari Seppälä on ollut tekemässä Radio Novaa jo kaksikymmentä vuotta."

Radio Novan uudistaminen oli mielenkiintoinen haaste, sillä Seppälän mukaan kyse oli tietyllä tavalla myös lähtöruutuun palaamisesta. Kanavalla oli olemassa vahva brändi, jota pyrittiin kunnioittamaan. Úudistamisen yhteydessä hyödynnettiin kuulijoilta saatua palautetta.

"Radio Nova seisoo ikään kuin neljällä isolla jalalla koko ajan. Tuotiin vahva sekoitus erilaista musiikkia. Lisäksi päivittäiseen tekemiseen tuotiin vahvemmin uutispalvelu, liikenne ja ennen kaikkea tunnetut radiopersoonat, jotka taajuudella ovat", Seppälä kuvailee.

Radio Novan kuuntelijamäärä on selvtiyksen mukaan kasvanut vuodessa 18 prosenttia. Tavoittavuus 25-44-vuotiaissa on kasvanut peräti 45 prosenttia. Tavoitteeksi asetettu nuorten kuulijoiden houkutteleminen vaikuttaa siis onnistuneen.

Tuoreesta mittaustuloksesta Seppälä korostaa jatkuvuuden merkitystä radiotoiminnan kehittämisessä. Yleisöä voi olla vaikea saada muuttamaan mieltymyksiään, kun ne ovat juurtuneet tietynlaisiksi.

"Radio on aika vahvasti tapamedia. Muutokset tapatuvat kohtuullisen hitaasti. Tässäkin mittauksessa me olimme nyt ensimmäistä kertaa ykköspaikalla. Kuuntelijat vaihtavat jo valitsemiaan vaihtoehtoja hitaasti. Pyrimme jatkamaan sitä hyvää työtä, mitä on nyt tehty", Seppälä toteaa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö