Media

M&M 12.1. 10:28 päivitetty 12.1. 17:02

Rapport uusii konseptinsa, juttuideoiden sijaan rahoitetaan toimittajia

Sakari Röyskö
Journalismin joukkorahoituspalvelu Rapportin toimitusjohtaja Jari Järvenpää

"Haluamme, että toimittajat voivat ennustaa tulonsa yhä paremmin ja tehdä sitä, missä ovat hyviä - huippujournalismia", Rapportin toimitusjohtaja Jari Järvenpää kertoo.

Journalismin joukkorahoituspalveluna tunnettu Rapport uusii konseptinsa. Samalla palvelun käyttöliittymää muokataan toimivammaksi.

"Toimittajien työ on suuressa murroksessa koko media-alan kanssa. Pienenevä mainosmyynti ja mediatalojen kykenemättömyys vastata alan murrokseen ovat johtaneet epävarmoihin tuloihin ja sisältöjen laadun heikkenemiseen. Nyt julkaistava palvelumme haluaa tarjota vaihtoehdon", Rapportin toimitusjohtaja Jari Järvenpää kertoo tiedotteessa.

Rapportin mukaan uusi konsepti pohjautuu edelleen joukkorahoituksen idealle, mutta juttuideoiden sijaan uudessa palvelussa rahoitetaan suoraan toimittajia, eli rahoittaja ikään kuin korvamerkitsee toimittajan, jota haluaa rahoittaa.

Rapport etsii nyt riveihinsä uusia lisää journalisteja. Järvenpää kertoi syyskuussa M&M:lle, että toimittajia tarvitaan sen verran, että keskiarvoisesti voidaan julkaista juttu päivässä. Toimittajia on tällä hetkellä mukana noin 50.

Rapport on aloittanut vuonna 2014 ja joukkorahoitettuja artikkeleita on julkaistu yhteensä 30, joista Rapportin mukaan parhaita on luettu 400 000 kertaa.

Rapport voitti vuonna 2015 liikenne- ja viestintäministeriön mediainnovaatiopalkinnon ja sai vuonna 2016 Tekesiltä rahoitusta palvelun kehittämiseen.

Artikkelia muokattu 12.1.2017 kello 17.00. Toisin kuin tekstissä luki aiemmin, Rapport on tällä hetkellä uudistumassa, ei vielä uudistunut. Järvenpään titteli korjattu kuvatekstiin.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kilpailut

25.02.2017 12:01

Metsästätkö leijonaa? – Mainoskilpailujen plussat ja miinukset

Kevään mainoskilpailuissa pannaan ideat paremmuusjärjestykseen. Samalla järjestykseen pannaan tekijät, toimistot, ketjut ja jopa maat. Tällä kertaa ei puhuta siitä, miksi Ruotsi voittaa ja Suomi ei, vaan siitä, kannattaako kilpailuihin osallistua ja jos kannattaa, niin mihin?

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.