Brändit

Saara Koho 17.1. 09:26 päivitetty 3.3. 15:37

Reima menee isosti Kiinaan - "Kun ihminen on päässyt luksuksen makuun, hänen on vaikea päästää siitä irti"

Arttu Laitala
Reiman toimitusjohtaja Elina Björklund uskoo Kiinan talouteen.

Lastenvaateyhtiö Reima aikoo hurmata luksukseen hurahtaneet kiinalaiset. Ensimmäiseksi täytyi tuplata tuotteiden hinnat.

Talvinen Shanghai on shoppailijan paratiisi: valikoimat ovat valtavat ja kimallusta riittää. Lastenvaateyhtiö Reiman toimitusjohtaja Elina Björklund kiertää kaupungin tavarataloja ja etsii sopivia tiloja yhtiön seuraaville shop-in-shopeille.

Reima on päättänyt hurmata kiinalaiset kuluttajat. Se aikoo avata jakelijansa Global Brands Groupin kanssa maan pohjoisosiin sata myyntipistettä vuoden 2018 loppuun mennessä.

Tällä hetkellä Reiman tuotteita myydään Kiinassa parissakymmenessä myymälässä. Painopiste on Pohjois-Kiinassa, koska talvet ovat siellä kylmiä. Suomessa suunniteltujen vaatteiden vahvuus on säänpitävyydessä.

Lapset ovat Kiinassa tärkeitä, ja heihin panostetaan paljon. Monella pikku keisarilla -tai keisarinnalla on kuusi ainoastaan häntä hemmottelevaa aikuista: vanhemmat ja kahdet isovanhemmat.

"Olen nähnyt, kuinka lapsi tulee myymäläämme ja alkaa osoittaa vaatteita: ’Otan tuon, ja tuon, ja tuon.’ Hänelle saatetaan ostaa kolme talvitakkia", Björklund kertoo.

Reiman oranssi, karvahupullinen parkatakki maksaa tavaratalo Isetanissa 1 680 juania eli noin 240 euroa. Suomessa sama takki maksaisi noin puolet vähemmän. Kun Reimalle tehtiin ensimmäinen markkinatutkimus Kiinassa, perusviesti oli, että kiinalaisille kuluttajille korkea hinta on laadun tae.

"Minulle sanottiin ensimmäisenä, että teidän täytyy tuplata hinnat", Björklund muistelee.

Reiman kohderyhmää ovat ulkoilevat metropoliperheet. Mallisto on kaikissa maissa sama. Swarovskin kristallein koristellut lastenvaatteet voisivat olla suosittuja Kiinassa ja Venäjällä, mutta ne eivät näyttäisi Reimalta.

Kiinan talouskasvu on hidastunut noin seitsemään prosenttiin. Viime viikkoina pörssit ovat heiluneet rajusti Shanghaissa ja Shenzhenissä.

Björklundilla riittää uskoa Kiinaan, vaikka kilpailusta on tullut kovempaa kuin ennen. Hän kuvailee kiinalaisia kauppiaskansaksi, ahkeriksi ja säästäväisiksi. Ihmiset ovat toimeliaita, ja kaikkea työtä arvostetaan.

Kommunistinen puolue on pystynyt nostamaan valtavan määrän kiinalaisia lyhyessä ajassa keskiluokkaan. Ja he haluavat jatkaa kuluttamista, vaikka maan talous ottaisikin vähän henkeä.

"Kun ihminen on kerran päässyt luksuksen makuun, hänen on todella vaikea päästää siitä irti ja tyytyä johonkin muuhun. Se on luksuksen koko idea", Björklund sanoo.

Reima rakentaa määrätietoisesti brändiään Kiinassa. Lue reportaasi Shanghaista Talouselämä-lehdestä tai Summa-palvelusta.

Lähde: Talouselämä

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Vaihde: 0204 42 40

Tilaajapalvelu puh: 0204 42 4100

Puhelun hinta (sis. alv 24%): 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/minuutti. Ulkomailta yritysnumeroon soittamisen hinnoittelee ulkomainen operaattori. Sopimusasiointi: 03051 4100 (8,8 snt/min sis. alv 24 %).