Sosiaalinen media

M&M 30.7.2014 10:35 päivitetty 4.2. 10:43

Riippumatossa ei Facebook kiinnosta - suomalaiset viettävät some-lomaa

Vain 19 prosenttia suomalaisista käyttää loman aikana sosiaalista mediaa päivittäin tai useammin.

Sosiaalinen media on osa yhä useamman päivää, mutta loman aikana moni suomalaisista ei käytä Facebookia, Twitter, Instagramia tai muita some-kanavia.

Matkahakukone momondo.fi:n tutkimuksen mukaan 43 prosenttia suomalaisista ei käytä sosiaalista mediaa lomalla.

Suurin osa suomalaisista, jotka käyttävät sosiaalista mediaa loman aikana, tekee päivityksiä vain joka toinen päivä tai harvemmin. Tutkimukseen vastanneista 19 prosenttia käyttää lomalla somea päivittäin tai useammin.

"Suomalaiset lomailevat paljon kesämökeillään, eikä kaikilla ole mökillä sähköä saati internetyhteyttä. Lisäksi moni suomalainen tekee tietoisen valinnan rauhoittua eikä kyttää sosiaalista mediaa lomansa aikana", sanoo momondon edustaja Lasse Skole Hansen tiedotteessa.

Ulkomailla lomailevat suomalaiset usein välttävät netin käyttöä, sillä datakäytöstä voi syntyä suuri puhelinlasku.

Lomalta palattuaan ystävilleen ja perheelleen lomakuvia esittelevät 47 prosenttia suomalaisista. Sosiaaliseen mediaan lomakuvansa lataa 20 prosenttia suomalaisista. Lomavideoita someen lataa vain kaksi prosenttia.

Tutkimuksen mukaan 21 prosenttia suomalaisvastaajista ei käytä Facebookia, Twitteriä tai muuta sosiaalista mediaa lainkaan.

Matkahakukone momondo toteutti kansainvälisen kyselyn ihmisten matkailutottumuksista ja matkailun trendeistä online-tutkimuksena Research Now -paneelin kautta.

Kysely toteutettiin 9.–19. tammikuuta 2014, ja siihen osallistui 1032 iältään 18–65-vuotiasta suomalaista. Suomen lisäksi kysely toteutettiin 11 muussa maassa: Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Hollannissa, Italiassa, Espanjassa, Ranskassa, Iso-Britanniassa, Venäjällä ja Yhdysvalloissa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö