Sponsorointi

Aleksi Ylä-Anttila 14.9. 13:10 päivitetty 14.9. 13:27

Risto Oksanen valitsemassa Euroopan parhaita sponsorointitekoja: "Suomella ei ole mitään hävettävää"

Risto Oksanen

Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry:n toimitusjohtaja Risto Oksanen on on valittu European Sponsorship Associationin (ESA) järjestämän ESA Excellence Awardsin tuomaristoon.

ESA Excellence Awards -kilpailu palkitsee vuosittain Euroopan parhaimmat sponsorointiteot. Palkinnot jaetaan 7. helmikuuta 2018. Oksanen kertoo lähtevänsä paikalle tyytyväisenä ja nöyränä.

"Fiilikset ovat hienot! On suuri kunnia, kun tällainen valinta on tehty. Tämä avaa taas näkymiä sponsoroinnin kehitykseen koko Euroopan tasolla. Kyseessä on näköalapaikka. Erittäin nöyränä lähden hommaan mukaan", Oksanen sanoo.

Oksanen kuuluu ESA Excellence Awards Judges -raatiin, jossa on mukana kymmeniä sponsorointialan ammattilaisia Euroopan eri maista. Jääviytensä vuoksi Oksanen olla osa Best of Europe Judges -raatia, johon kuuluu vain seitsemän jäsentä.

"Minähän en ole Euroopan tason raadissa. Aika monet raadin jäsenet olisivat jäävejä arvostelemaan kotimaistaan tulleita töitä. Minäkin olisin jäävi arvostelemaan suomalaista tekoa", Oksanen sanoo.

ESA Excellence Awards Judges -raatiin kuuluu kymmeniä sponsorointialan ammattilaisia Euroopan eri maista.

Suomesta kilpailuun lähtee varmuudella ainakin yksi teko. Tapahtumamarkkinointi ry:n marraskuussa järjestämän vuosittaisen foorumin yhteydessä palkitaan vuoden sponsorointiteko Suomessa. Voittaja lähtee automaattisesti myös ESA Excellence Awards -kilpailuun.

Vuoden sponsorointiteko on Suomessa palkittu kahdesti. Vuonna 2015 voittajaksi valittiin Sinebrychoffin ja jääkiekkoseura HIFK:n välinen pitkä yhteistyö. Viime vuoden voittajana palkittiin Veikkauksen ja Apulanta-yhtyeen välinen yhteistyö.

"Näiden töiden pohjalta voi sanoa, että Suomella ei ole mitään hävettävää. Rinta rottingilla mennään paikalle. Emme ole millään tavalla huonompia kuin muut."

Risto Oksanen valittiin Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry:n toimitusjohtajaksi kesällä. Hän työskentelee Veikkausliigan markkinointijohtajana vielä kuluvan kauden loppuun asti. Järjestön toimitusjohtajana hän työskentelee osa-aikaisesti. Oksasen seuraajaa Veikkausliigan markkinointijohtajaksi ei ole vielä valittu.