Kauppa

Merja Saarinen 1.2. 19:28 päivitetty 3.3. 15:38

S-ryhmä tiukentaa otettaan asiakasomistajista - bonukset vain S-Pankin tilille

Handout

HOK-Elannon toimitusjohtaja Matti Niemi perustelee muutosta kulusäästöillä; printtipostista säästäminen mahdollistaa hänen mukaansa ruoan halpuuttamisen.

HOK-Elanto pakottaa viimeisetkin asiakasomistajansa väkisin S-Pankin asiakkaiksi lopettamalla ässäbonusten maksamisen niille asiakkaille, joilla ei ole tiliä S-Pankissa.

Jatkossa HOK-Elannon asiakasomistajat saavat ostoksista kertyneet S-bonukset vain, jos he avaavat tilin S-Pankkiin ja ohjaavat bonukset suoraan sinne tai S-Pankin rahastoihin.

HOK-Elanto kertoi asiasta viime viikolla asiakasomistajille lähetetyissä kirjeissä otsikolla ”Bonusrahojen lähetys loppuu”.

Juuri bonukset ovat useimmille S-ryhmän asiakasomistajille tärkein syy osuuskaupan jäsenyyteen, ja palkitsevaa bonusjärjestelmää pidetään yleisesti S-ryhmän voittokulun yhtenä isona tekijänä.

Tähän asti osuuskaupan jäsenet ovat voineet halutessaan saada ostoksista kertynyt bonukset kotiin Yhteishyvä-lehden mukana paperisina seteleinä, jotka ovat käyneet rahasta S-ryhmän kauppojen kassoilla. Tämä mahdollisuus on koskenut ennen vuotta 2007 HOK-Elannon jäseniksi liittyneitä. Tuoreempien jäsenien on ollut jo nytkin pakko avata tili S-Pankissa ja ohjata rahat pankkitilille tai sen rahastoon.

Tämä pakkoasiakkuus on osaltaan kasvattanut mukavasti S-Pankin asiakasmääriä. Toisaalta osin tämän takia S-Pankki on myös ollut monille asiakkailleen vain kakkospankki. Vuosi sitten vain reilu puolet sen 2,7 miljoonasta asiakkaasta oli ottanut verkkotunnukset käyttöön.

Reilu vuosi sitten S-Pankki suututti asiakkaansa ilmoittamalla muuttavansa osan ilmaisista pankkipalveluistaan maksullisiksi, kun juuri maksuttomat palvelut olivat olleet olleet sen houkutin.

Asiakasomistajille se lupaa ilmaiset peruspankkipalvelut.

HOK-Elannon toimitusjohtaja Matti Niemi perustelee muutosta kulusäästöillä; printtipostista säästäminen mahdollistaa hänen mukaansa ruoan halpuuttamisen.

”Kulusäästöillä synnytetty halpuuttaminen on tuonut kuluttajalle tutkitusti edullisempaa ruokaa pöytään. Osa viime vuoden säästöistä saatiin aikaan vähentämällä asiakasomistajapostin lähettämistä kuuteen kertaan vuodessa”, Niemi kirjoittaa tiedotteessa.

Myös S-kanava-verkkkosivuilla bonusrahojen maksukäytännön muutos kytketään suoraan ruoan halpuuttamiseen. Eli se on halpuuttamisen hinta. Kysymykseen siitä, miksi bonusseteleitä ei lähetetä enää Yhteishyvän mukana ja miksi niitä varten pitää avata tili, osuuskauppa vastaa sivulla näin:

"Kulusäästöillä synnytetty halpuuttaminen jatkuu ja siksi myös printtipostista säästetään."

Yhteishyvän lähettämistä kotiin osuuskauppa ei kuitenkaan lopeta. Vain mukana tulleet bonussetelit jäävät pois.

Lähde: Talouselämä

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Vaihde: 0204 42 40

Tilaajapalvelu puh: 0204 42 4100

Puhelun hinta (sis. alv 24%): 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/minuutti. Ulkomailta yritysnumeroon soittamisen hinnoittelee ulkomainen operaattori. Sopimusasiointi: 03051 4100 (8,8 snt/min sis. alv 24 %).