Matkailu

Ville Perttula 11.10. 09:15

Saimaan alue brändätään stressittömäksi vyöhykkeeksi

Tuukka Kaski

Brändäysoperaatiosta vastaavat markkinointiviestintätoimisto SEK ja mediatoimisto Voitto.

Etelä-Karjalan ja muun Saimaan alue halutaan nostaa varteenotettavaksi lomakohteeksi Lapin ja pääkaupunkiseudun rinnalle.

Aluetta ryhdytään markkinoimaan "stressittömänä vyöhykkeenä, jossa voi kokea aitoja elämyksiä".

Lake Saimaa, Purest Finland -hankkeeseen kilpailutettiin kumppaneiksi markkinointialan toimistoja, ja kilpailutuksen voittivat markkinointiviestintätoimisto SEK sekä mediatoimisto Voitto.

GoSaimaan brändi- ja markkinointijohtajan Juha Sorjosen mukaan Saimaan alueelle houkutellaan kotimaisten ja venäläisten matkailijoiden lisäksi turisteja Aasiasta, erityisesti Kiinasta.

"Suomi ja Venäjä ovat meille avainmarkkinoita, Saimaa on suomalaisten perinteinen lomakohde. Saksankielinen Eurooppa on myös hyvin potentiaalinen, sitäkin olemme profiloineet tarkemmin. Suuntaamme markkinointia yli maarajojen ja keskitymme matkailijoiden preferensseihin, intresseihin ja aikaisempaan matkustamishistoriaa", Sorjonen kertoo M&M:lle.

Sorjosen mukaan Saimaan täytyy tulevaisuudessa näkyä kanavissa, joista etsitään vertaiskokemuksia. Tällainen kanava on esimerkiksi suosittu matkailusivusto TripAdvisor

"Esimerkiksi Saimaan alueelle rakentuva Saimaa Geopark vetää tulevaisuudessa matkailijoita eri maista, nämä geomatkailusta kiinnostuneet matkailijat ovat käyneet useissa maailman eri geoparkeissa. Vastaava asia pätee myös ruokamatkailuun tai eri urheilulajien harrastajiin, leireilijöihin ja urheilutapahtumiin osallistujiin", Sorjonen kertoo.

Geoparkilla tarkoitetaan rajattua aluetta, joka sisältää tieteellisesti tai maisemallisesti merkittäviä geologisia kohteita.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö