Tulokset

Kimmo Lundén 9.2.2016 11:12 päivitetty 3.3.2016 15:39

Sanoman mainostukijalat kahdella kutistuvalla markkina-alueella

Katariina Salmi

Sanoma-konsernin kahdella päämarkkina-alueella Suomessa ja Hollannissa mainosmarkkinat pienenivät myös vuonna 2015.

Vuosituloksensa julkaissut mediakonserni Sanoma kuvaa tilivuottaan oikeutetusti sanalla "vaikea".

Sanoma on yritys- ja lehtimyynnein perääntynyt ydinmarkkina-alueilleen Suomeen ja Hollantiin. Sanoma Media BeNe -liiketoimintayksikkö sisältää Sanoman Hollannin ja Belgian kuluttajamediatoiminnot sekä hollantilaisen AldiPress-lehtijakeluyhtiön.

Sanoma toimii laskevilla mediamainonnan markkinoilla niin Suomessa kuin Hollannissakin. Hollannissa Sanoma arvioi mainosmarkkinan pienentyneen vuonna 2015 nettomääräisesti 13 prosenttia kuluttaja-aikakauslehdissä. Televisiossa mainosmarkkinat kasvoivat maltillisen prosentin ja verkossa kahdeksan prosenttia.

Suomessa mediamainonnan määrä laski viime vuonna 2,1 prosenttia 1,155 miljardiin euroon, arvioi Mainonnan Neuvottelukunnan TNS Gallupilta tilaama tutkimus.

Suomessa sanomalehtimainonta pieneni 7,5 prosenttia ja aikakauslehtimainonta 15,3 prosenttia. Verkkomedia kasvoi 10,8 prosenttia edellisvuodesta.

Sanoman Media BeNen liikevaihto laski koko vuonna 4,7 prosenttia 829,5 miljoonaan euroon.

Sanoma Media Finlandin koko vuoden liikevaihto putosi 10,1 prosenttia 637,2 miljoonaan euroon.

Sanoma-konsernin liikevaihto viime vuonna oli runsaat 1,71 miljardia euroa. Vertailun vuoksi: vielä vuonna 2010 Sanoman liikevaihto oli 2,76 miljardia euroa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Toimistot

23.02.2017 09:00

Chimney tupsahti Helsinkiin

Tukholmassa perustettu, liikkuvaan kuvaan erikoistunut Chimney Group avaa toimiston Helsinkiin.