Sanoma

Ilkka Jauhiainen 26.2. 07:58 päivitetty 3.3. 15:39

Sanoman toimitusjohtaja: Olemme valmiita yhteistyöhön muiden mediayhtiöiden kanssa

Antti Mannermaa

Hollantilainen Susan Duinhoven toi Sanomaan kaksi suurta muutosta. Ja opetteli hiihtämään.

Viidessä vuodessa Sanoman 2,7 miljardin liikevaihdosta katosi miljardi. Vuoden 2015 liiketappio oli 124 miljoonaa euroa.

Lokakuussa toimitusjohtajana aloittaneen Susan Duinhovenin mielestä hän ei ole pahassa paikassa.

"Olin paikallislehtiä Hollannissa kustantavan Wegenerin toimitusjohtaja. Sinne siirtyminen oli paha paikka. Tämä ei."

Sanoman käänne parempaan voi olla edessä. Viime vuodet yhtiö on keskittynyt karsimaan toimintojaan ja tekemään alaskirjauksia. Duinhovenin mukaan kertaluontoiset erät eivät enää tänä vuonna hämärrä yhtiön tulosta. Viime vuonna niitä oli 200 miljoonaa euroa.

"Liikevoittomme ilman kertaluontoisia eriä oli 83 miljoonaa euroa. Se ei ole tarpeeksi mutta joissakin aikaisemmissa työpaikoissani olisimme vetäneet lipun salkoon."

Duinhoven on tuonut yhtiöön kaksi suurta muutosta. Aikoinaan Sanoma tunnettiin yhtiönä, joka suojeli markkinoitaan verissä päin. Jos kilpailija perusti ilmaisjakelulehden niin Sanoma teki samoin, vaikka se olisikin aiheuttanut tappioita.

"Sanoma on valmis yhteistyöhön muiden mediayhtiöiden ja esimerkiksi teleoperaattoreiden kanssa. Meillä on vastassamme Googlen ja Facebookin kaltaisia yrityksiä."

Mitä Susan Duinhoven ajattelee Helsingin Sanomista? Lue lisää tänään ilmestyvästä M&M:stä. Tilaa lehti täältä.

Aiheesta voi lukea lisää myös Talentumin Summa-palvelusta.

Mainokset

26.08.2016 14:35

Anna äänesi - mikä oli kesän paras aikkarimainos?

Kuukauden aikkarimainos -kilpailu muuttui yleisöäänestykseksi aiemmin tänä vuonna. Nyt äänestysvuorossa ovat kesän mainokset. Kerro mikä on mielestäsi paras, mutta muista perustella äänesi.