Kauppa

M&M 31.1. 15:05 päivitetty 3.3. 15:38

Selvitys: Nuoret kuluttajat haluavat tarjouskupongit kännykkään

Colourbox

It-palveluyhtiön selvityksen mukaan vähittäiskauppa mullistuu lähivuosien aikana. Keskiössä on kanavariippumaton asiakaspalvelu.

Nuoret sukupolvet eli millenniaalit haluavat palvelua kaikissa kanavissa. Uudet sukupolvet eivät enää leikkaa irti tarjouskuponkeja lehdestä tai tulosta niitä paperille, vaan haluavat käyttää niitä älypuhelimellaan, ilmenee it-palveluyhtiö Tata Consultancy Servicesin selvityksestä.

Jos kännykkäkuponkia ei voi käyttää kivijalkakaupassa, nämä nuoret lähtevät saman tien ulos ostamatta mitään. Selvityksen mukaan 68 prosenttia millenniaaleista haluaa saumattoman ostokokemuksen kanavasta riippumatta.

TCS arvioi selvityksessään, että vähittäiskauppa muuttuu digitalisaation ajamana seuraavien viiden vuoden ajan enemmän kuin edellisten 50 vuoden aikana. Kauppiaiden on siirryttävä kokonaisvaltaisesti kanavariippumattomaan asiakaspalveluun.

"Tarvitaan reaaliaikaista kohdennettua markkinointia, asiakkaan perustietojen määritystä, markkinointiautomaatiota, yksityisyyden suojaa ja MyDataa. Lisäksi pitää pystyä tunnistamaan asiakaskäyttäytymisen mallit sekä netissä että reaalimaailmassa, puhumattakaan mobiilista ja esineiden internetistä", TCS:n digitaalisesta transformaatiosta vastaava johtaja Tommi Mäkinen sanoo tiedotteessa.

TCS:n Forum-raportin mukaan neuroautomaatio eli ihmisaivojen toimintaa jäljittelevä itseoppiva järjestelmä on avainasemassa kaupan muutoksessa. Neuroautomaation lisäksi it-palveluyhtiö kannustaa kauppoja hyödyntämään lähdekoodia ja pilvipalveluja.