Tavaramerkit

M&M 23.2.2016 20:55 päivitetty 3.3.2016 15:39

Selvitys paljasti: Suomalaisfirmat eivät tiedosta tavaramerkkiensä arvoa

"Suomalaiset suojaavat tavaramerkkejään EU:ssa huomattavasti heikommin kuin ruotsalaiset, saksalaiset ja virolaiset", kertoo tavaramerkkihakemuksia verrannut juristi Erkki Holmila.

Aineettoman omaisuuden oikeuksiin perehtynyt juristi Erkki Holmila tutki EU:n sisämarkkinoiden harmonisointivirastoon tehtyjä tavaramerkkihakemuksia vuosilta 1996–2015 ja vertasi Suomen, Ruotsin, Saksan ja Viron lukuja.

Holmila huomasi, että suomalaiset yritykset jäävät vertailumaista jälkeen tuotemerkkiensä arvon tiedostamisessa ja siksi myös mahdollisuudessa hyötyä niistä taloudellisesti, Elinkeinoelämän keskusliitto kertoo.

"Suomalaiset suojaavat tavaramerkkejään EU:ssa huomattavasti heikommin kuin ruotsalaiset, saksalaiset ja virolaiset, vaikka taloudessamme on lukuisia toimialoja, joilla tavaramerkeistä olisi etua", Holmila sanoo.

Holmila ihmettelee, että tavaramerkit ovat Suomessa alihyödynnetty voimavara kilpailuedun hakemisessa.

"Panostavatko suomalaisyritykset tuotekehitykseen ja innovaatiotoimintaan, mutta vähemmän brändien kehittämiseen?", Holmila miettii.

Saksassa ja Virossa on maiden suhteelliseen kokoon verrattuna huomattavan paljon tavaramerkkejä. Suomessa ja Ruotsissa on toisin päin. Viro on kaikkein aktiivisin tavaramerkkien hyödyntäjä.

Toimialoista ICT-alalla hyödynnetään tavaramerkkejä eniten, jonka jälkeen tulevat elintarvike- ja juomateollisuus.

Lähde: Talouselämä

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kilpailut

25.02.2017 12:01

Metsästätkö leijonaa? – Mainoskilpailujen plussat ja miinukset

Kevään mainoskilpailuissa pannaan ideat paremmuusjärjestykseen. Samalla järjestykseen pannaan tekijät, toimistot, ketjut ja jopa maat. Tällä kertaa ei puhuta siitä, miksi Ruotsi voittaa ja Suomi ei, vaan siitä, kannattaako kilpailuihin osallistua ja jos kannattaa, niin mihin?

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.