Tavaramerkit

M&M 23.2.2016 20:55 päivitetty 3.3.2016 15:39

Selvitys paljasti: Suomalaisfirmat eivät tiedosta tavaramerkkiensä arvoa

"Suomalaiset suojaavat tavaramerkkejään EU:ssa huomattavasti heikommin kuin ruotsalaiset, saksalaiset ja virolaiset", kertoo tavaramerkkihakemuksia verrannut juristi Erkki Holmila.

Aineettoman omaisuuden oikeuksiin perehtynyt juristi Erkki Holmila tutki EU:n sisämarkkinoiden harmonisointivirastoon tehtyjä tavaramerkkihakemuksia vuosilta 1996–2015 ja vertasi Suomen, Ruotsin, Saksan ja Viron lukuja.

Holmila huomasi, että suomalaiset yritykset jäävät vertailumaista jälkeen tuotemerkkiensä arvon tiedostamisessa ja siksi myös mahdollisuudessa hyötyä niistä taloudellisesti, Elinkeinoelämän keskusliitto kertoo.

"Suomalaiset suojaavat tavaramerkkejään EU:ssa huomattavasti heikommin kuin ruotsalaiset, saksalaiset ja virolaiset, vaikka taloudessamme on lukuisia toimialoja, joilla tavaramerkeistä olisi etua", Holmila sanoo.

Holmila ihmettelee, että tavaramerkit ovat Suomessa alihyödynnetty voimavara kilpailuedun hakemisessa.

"Panostavatko suomalaisyritykset tuotekehitykseen ja innovaatiotoimintaan, mutta vähemmän brändien kehittämiseen?", Holmila miettii.

Saksassa ja Virossa on maiden suhteelliseen kokoon verrattuna huomattavan paljon tavaramerkkejä. Suomessa ja Ruotsissa on toisin päin. Viro on kaikkein aktiivisin tavaramerkkien hyödyntäjä.

Toimialoista ICT-alalla hyödynnetään tavaramerkkejä eniten, jonka jälkeen tulevat elintarvike- ja juomateollisuus.

Lähde: Talouselämä

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

12.12.2017 12:39

Et useinkaan tiedä, mikä sinulle on hyväksi

Ihminen on siitä mielenkiintoinen eläin, että hän ei aina tajua, missä piilee reitti parempaan tulevaisuuteen. Emme useinkaan tiedä, mikä meille on hyväksi.