Markkinointi

Elina Hakola 1.2. 16:20 päivitetty 3.3. 15:38

Siestan Asuntomessu-sivusto Facebookissa närkästyttää: "Selkeästi pyritään harhauttamaan lukijaa"

Kuvakaappaus Siestan ylläpitämältä Facebook-sivulta.

Useampi terassivalmistaja Siestan ylläpitämän, asuntomessuista kertovan Facebook-sivun seuraaja on luullut seuraavansa virallisen messuorganisaation sivua.

Facebook-seuraaja saa olla tarkkana, kenen viestejä Seinäjoen Asuntomessuista seuraa. Itse messutapahtumalla ei ole omaa Facebook-sivua, mutta näytteilleasettajat ovat sitäkin ahkerampia.

Muun muassa lasiterassivalmistaja Siesta sekä valmistalotuottaja Design-talo ovat perustaneet omat messusivut Facebookiin Seinäjoen Asuntomessujen nimellä. Useampi Siestan messusivun seuraaja on luullut seuraavansa yksittäisen näytteilleasettajan sivun sijaan virallista Seinäjoen Asuntomessu -organisaation Facebook-sivua.

Sivuston nimi on Asuntomessut Seinäjoki 2016. Sivuston yleisistä tiedoista käy ilmi Siestan nimi, mutta Facebook-uutisvirrassa sitä ei näe, ellei sivustoa erikseen klikkaa auki.

Miten Suomen Asuntomessut -organisaatio suhtautuu tällaiseen viestintään, markkinointi- ja viestintäjohtaja Kari Salmi?

"Tässä on meillä varmasti sanomista. Asuntomessut Seinäjoella ja Seinäjoen Asuntomessut ovat rekisteröityjä tuotemerkkejä. Niiden käyttöön ei ulkopuolisilla ole oikeutta. Tässä näyttää selkeästi olevan tarkoitus johtaa lukijaa harhaan, ja hyötyä kaupallisesti tuotemerkistämme. Tässä tapauksessa kuuluisi lukea 'Siesta Asuntomessuilla' tai vastaavaa, jos heillä on näytteilleasettajasopimus."

Miten toimitte näissä tilanteissa?

"Vastaavan tyyppisiä tapahtumia on ollut ennenkin. Olemme yhteydessä näytteilleasettajaan. Jos se ei auta, lakitoimistomme on yhteydessä."

Miten ohjeistatte näytteilleasettajia markkinoinnissa ja viestinnässä?

"Jos on tehnyt näytteilleasettajasopimuksen, voi käyttää tapahtumalogoa. Sitähän tässä ei ole käytetty. Tuotemerkkiä yleisesti sääntelee tuotemerkkilainsäädäntö. Tilannetta voisi verrata siihen, että akkutoimittaja viestisi Nokian nimissä."

Siestan markkinointipäällikkö Mervi Sevula, miten päädyitte tämän nimiseen Facebook-sivustoon?

"Tämä on Facebook-sivujemme alasivu. Olemme messuilla mukana, ja halusimme kertoa messuista yleisemmin, emme vain Siestasta. Olemme vinkanneet esimerkiksi muista rakentamisalan tapahtumista, jotka saattavat kiinnostaa samaa kohderyhmää."

Sivustosta ei näe, että sillä on tekemistä Siestan kanssa, jos se tulee Facebook-uutisvirrassa vastaan, ja sitä voi helposti erehtyä luulemaan Seinäjoen Asuntomessujen viralliseksi sivuksi. Lukija voi kokea itsensä harhaanjohdetuksi.

"Olemme siitä pahoillamme. Sivujen ylläpitäjäksi on mainittu Siesta, ja se on mainittu myös lisätiedoissa. Tarkoitus ei ole ollut johtaa ketään harhaan."

Tätä juttua tehdessä Siesta on muuttanut Facebook-sivunsa nimen. Uusi nimi on Siesta Asuntomessuilla Seinäjoella 2016.

"Olemme nyt vaihtaneet sivuston nimeä ja pyydämme kovasti ja vilpittömästi anteeksi kaikilta, joita olemme johtaneet harhaan. Tämä ei ollut lainkaan tarkoituksemme ja otamme tästä opiksemme", kertoo Siesta sivullaan.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Vaihde: 0204 42 40

Tilaajapalvelu puh: 0204 42 4100

Puhelun hinta (sis. alv 24%): 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/minuutti. Ulkomailta yritysnumeroon soittamisen hinnoittelee ulkomainen operaattori. Sopimusasiointi: 03051 4100 (8,8 snt/min sis. alv 24 %).