Kampanjat

M&M 13.11. 09:53

Sinkkujen päivä sai ostajat liikkeelle – Alibaban myynti 22 miljardia euroa

Colourbox

Kiinalaisen verkkokauppajätti Alibaban mukaan sen kautta tehtyjen ostosten arvo nousi päivän aikana lähes 22 miljardiin euroon.

Kiinassa eilen lauantaina vietetyn Single's Dayn eli sinkkujen päivän myynti nousi huimiin mittakaavoihin. Kiinalainen verkkokauppajätti Alibaban mukaan sen kautta tehtyjen ostosten arvo nousi uuteen ennätykseen 168 miljardiin yuaniin eli noin 21,7 miljardiin euroon.

Summa ylitti odotukset. Citigroup oli arvioinut myynnin yltävän 158 miljardiin yuaniin.

Sinkkujen päivän ostosjuhlaksi muuttanut Alibaba kirjasi päivältä 39 prosentin myynnin kasvun. Vauhtia toi luksustuotteiden tarjonnan lisääminen ja massiiviset alennuskampanjat. Yksittäisistä brändeistä myyntiään kasvattivat erityisesti muun muassa Nike, Xiaomi ja Uniqlo.

Ostoksia tehtiin Alibaban mukaan ainakin 225:stä maasta. Noin 90 prosenttia ostoksista tehtiin mobiililaitteilla. Alibaban tavoitteena on tehdä ostospäivästä jatkossa entistä globaalimpi suurtapahtuma.

Tavoite näkyi tarjouspäivää edeltäneessä kansainvälisessä gaalassa, kun Alibaba marssitti lavalle julkisuuden henkilöitä. Nicole Kidman, Pharrell Williams ja Maria Sharapova olivat mukana lähtölaskennassa, jossa 60 000 tapahtumaan osallistuvaa globaalia brändiä julkistivat tarjouksensa.

Sinkkujen päivä sai alkunsa Nanjingin yliopistossa vuonna 1993 protestina ystävänpäivälle. Tarkoituksena on juhlia yksilön voimaa.

Lähde: Kauppalehti