Markkinointi

Olli Harma 19.10. 11:01 päivitetty 19.10. 15:13

SOK:n mainososasto ohitti alan konsernit

Handout

Halpuuttaminen hoikentaa SOK:n paisunutta mainostoimistoa. Tuotantoa ulkoistetaan Zeelandille.

Suomen suurimpien mainostoimistojen kärjessä ovat perinteisesti olleet SEK & Grey, Hasan & Partners ja TBWA.

Suurimman näistä eli Hasan & Partners -konsernin myyntikate oli toissa vuonna 12,3 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 110. Mutta ehkä listan kärkeen pitäisi nostaa SOK:n sisäinen mainos- ja mediaosasto, joka on paisunut kuin pullataikina.

Johtaja Veli-Pekka Äärin mukaan SOK:n asiakkuus-, markkinointi-, mainos-, viestintä- ja digitoiminnoissa työskentelee 150 henkilöä. Yt-neuvotteluista huolimatta osasto kasvoi toissa vuonna yli 30 työntekijällä, kun siihen yhdistettiin HOK-Elannon mainostoiminnot.

Osasto on jälleen yt-neuvotteluiden piirissä, ja vähennystarve on enintään 60 henkilötyövuotta. Pääasiassa printtimainonnan tuotannosta 25 henkilöä siirtyy liiketoimintakaupassa markkinointiviestintäkonserni Zeeland Familylle, joka pyrkii automatisoimaan tekemistä.

”Olemme siirtyneet ruokakaupan hinnoittelussa every day low price -malliin. S-ryhmän tarjousmainonta printissä on vähentynyt 48 prosenttia. Jatkossa markkinoinnin ja viestinnän rooli tulee korostumaan, taktisen tuotemainonnan ei”, Ääri perustelee.

6,9 miljoonan euron myyntikatteen toissa vuonna tehneelle Zeeland Familylle kolmevuotinen ulkoistussopimus on kuuden miljoonan euron arvoinen.

Vuositasolla tämä tarkoittaa kahta miljoonaa euroa. SOK:n mainososaston liiketoiminnan arvoksi voisi siis nopeasti laskea noin kymmenen miljoonaa euroa. Zeeland Familylle siirtyvä liiketoiminta on kuitenkin pienemmän jalostusarvon työtä, joten todennäköisesti osasto on ollut kooltaan isompi, 10–20 miljoonaa euroa.

Näillä lukemilla se on todella ollut Suomen suurin markkinointiviestintäkeskittymä – näihin yt-neuvotteluihin saakka.

Artikkeli on julkaistu Talouselämä-lehdessä 14.10.2016.

Muokattu 19.10.2016 kello 15.13. Zeeland Familyn nimi täsmennetty.