Markkinointi

M&M 3.2. 07:58 päivitetty 3.3. 15:38

Some-vaikuttaja pääsee lähemmäs yleisöä - "He tietävät arvonsa"

Colourbox

Dentsu Aegis Networkin Heli Ruotsalaisen mukaan sosiaalisen median vaikuttajia tarvitaan, koska he ovat kuluttajien kanssa läheisempiä kuin vahvinkaan brändi.

Sosiaalisen median vaikuttajat ovat tärkeitä markkinoinnissa, koska he ovat lähempänä kuluttajaa kuin mikään brändi, kertoo Dentsu Aegis Networkin Head of Social Heli Ruotsalainen.

"Some-vaikuttajat tuntevat oman yleisönsä. He tietävät, miten yleisölle puhutaan. Siitä tämä läheinen suhde johtuu", Ruotsalainen kertoo Dentsun omistaman Isobarin järjestämässä #someaamu-tilaisuudessa.

Ruotsalainen esitteli tilaisuudessa yhtiön sosiaalisen pr:n palvelua, jossa brändi käyttää kolmatta osapuolta eli sosiaalisen median vaikuttajia markkinoinnissa. Vaikuttajien kautta brändiviesti menee "oikean välittäjän kautta ihmisille", Ruotsalainen kertoo.

"Ihmisille on kovin tärkeää, että viesti tulee ihmiseltä, joka muistuttaa enemmän häntä itseään. Vaikka brändi olisi kuinka vahva, niin harva pystyy olemaan niin läheinen kuluttajan kanssa kuin toinen kuluttaja."

Vaikuttajat valitaan Ruotsalaisen mukaan käymällä läpi viisi kriteeriä: vaikuttajan kokemus, sosiaalisen median tavoittavuus, hakukonenäkyvyys, laatu ja tietenkin hinta. Iso osa työstä tehdään dataohjautuvasti, mutta itse vaikuttajat valitaan "aina käsin".

Ruotsalaisen mukaan brändin kanssa yhteistyöhön lähtevät bloggaajat ja some-julkkikset "tietävät arvonsa". Hän kuvailee vaikuttajille maksettavia palkkioita "kohtuullisiksi".

Vaikuttajaviestinnän hinta koostuu muustakin kuin itse vaikuttajapalkkioista. Ruotsalainen kertoo, että hintaan vaikuttaa esimerkiksi se, tarvitseeko brändin kampanjaa varten tehdä vaikuttaja-analyysi, jossa käytetään Dentsun omia työkaluja. Osalla brändeistä on omaa dataa sen verran valmiina, ettei analyysia tarvitse tehdä.

Ruotsalaisen mukaan sosiaalisen median markkinoinnin suunnittelu herättää yhä tuskan parahduksia asiakkaissa.

"Sosiaalinen media on asia, jonka pitäisi olla ihan ground levelillä, kun mietitään kampanjoita. Se ei todellakaan ole mikään ylimääräinen, päälleliimattu, viimeiseksi mukaan otettu juttu."