Sosiaalinen media

Kari Hänninen 21.9. 11:55

Sosiaalinen media menetti ykköspaikkansa

Pikaviestipalveluja käytetään nyt enemmän kuin ”perinteistä” sosiaalista mediaa.

Neljällä suurimmalla viestipalvelulla on jo huomattavasti enemmän käyttäjiä kuin neljällä suurimmalla sosiaalisen median sovelluksella, ilmenee BI Intelligencen keräämistä tiedoista. Tilastot kattavat koko maailman.

Tasoissa käyttäjämäärät olivat viime vuoden alkupuolella, mutta sen jälkeen viestisovellukset ovat vetäneet merkittävän kaulan sosiaaliseen mediaan. Sosiaalisella medialla on tämän tilaston mukaan noin 2,5 miljardia aktiivista kuukausikäyttäjää, mutta viestipalveluilla jo lähes kolme miljardia.

Tilasto päättyy viime vuoden loppupuoleen, joten viestipalveluiden kaula on siitä luultavasti vain kasvanut.

Pikaviestintäpalvelujen kasvua on vauhdittanut se, ettei niitä käytetä enää vain jutteluun ystävien kanssa, vaan myös yhteyksiin tuotemerkkien suuntaan. Niiden avulla myös selataan kauppojen valikoimia ja katsellaan kaikenlaisia muita sisältöjä. Alussa yksinkertaisista viestien, kuvien ja esimerkiksi videoiden vaihtopalveluista on kehittynyt laaja ekosysteemi.

Viestisovellusten nousua on vauhdittanut yritysten ja markkinoijien kiinnostus.

Niiden suosiota ovat lisänneet myös romahtaneet datan käyttöhinnat, halventuneet laitteet ja yhä helppokäyttöisemmiksi muuttuneet palvelut.

Chat-sovellusten "pito" on useimpia sosiaalisen median sovelluksia korkeampi.

Suurin osa viestien käyttäjistä on nuoria, ja se asia on erittäin tärkeä tuotemerkeille, mainostajille ja julkaisijoille.

Lähde: Kauppalehti

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö