Sponsorointi

Aleksi Ylä-Anttila 14.11. 14:49

Sponsorimarkkina kasvussa Suomessa: "Todella poikkeuksellinen vuosi"

Colourbox

Yritysten sponsori-investoinnit ovat kasvaneet Suomessa voimakkaasti viime vuoteen verrattuna. Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden projektit ja kansainväliset tapahtumat ovat vauhdittaneet kasvua.

Vuosittaisen Sponsorointibarometrin mukaan Suomessa investoitiin sponsorointiin vuonna 2017 yhteensä 257 miljoonaa euroa. Kasvua viime vuoteen kertyi peräti 16,3 prosenttia. Sponsorointiin investointiin Suomessa viime vuonna 221 miljoonaa euroa.

Kulttuurisponsorointi kasvoi peräti 38,9 prosenttia ja sen koko on nyt 50 miljoonaa euroa. Urheilun sponsorointi kasvoi 8,8 prosenttia (149 miljoonaa euroa) ja muiden 20,9 prosenttia (58 miljoonaa euroa).

Sponsor Insightin tutkimusjohtaja Klaus Virkkunen kertoo M&M:lle, että vahvaa kasvua selittävät osaltaan talouden suhdanteiden parantuminen, Suomi 100 -juhlavuoden hankkeet sekä lukuisat kansainväliset tapahtumat, kuten purjehdustapahtuma Tall Ships Races ja koripallon EM-lopputurnaus EuroBasket 2017.

"Kasvulukujen osalta kyseessä on todella poikkeuksellinen vuosi. Lisäksi ilman juhlavuoden hankkeita ja kansainvälisiä tapahtumia saatu kasvu on kuuden prosentin luokkaa. Viime vuonna vastaava luku oli neljä prosenttia. Myös se kasvu on siis ollut kovempi kuin vuotta aiemmin", Virkkunen kertoo.

Sponsoribarometrin mukaan sponsoroinnin merkitys on kasvanut yrityksissä. Yrityksistä 47 prosenttia pitää sponsorointia strategisesti tärkeänä. Viime vuonna vastaava luku oli 42 prosenttia. Yrityksistä 12 prosenttia kertoo aikovansa kasvattaa sponsorointi-investointejaan. 81 prosenttia aikoo pitää investoinnit samalla tasolla. Seitsemän prosenttia yrityksistä aikoo vähentää sponsori-investointejaan.

Tärkeimpiä syitä yritykselle sponsoroida ovat brändin vahvistaminen, näkyvyys ja kohteen profiili sekä imago.

Markkinointisisällöt ja oikeuksien hyödyntäminen ovat Sponsor Insightin mukaan trendinä voimakkaassa kasvussa.

Urheilun puolella sponsorointi on nähty perinteisesti olennaisena osana toimintaa. Sponsoreita urheilussa on keskimäärin jopa 110 yhtä kohdetta kohti, kun kulttuurin ja muiden puolella sponsoreita on keskimäärin 10 per kohde.

Vaikka Virkkunen pitää kuluvaa vuotta sponsoroinnin kohdalla poikkeuksellisena, myös tulevan vuoden kasvunäkymät vaikuttavat hänen mukaansa hyviltä.

"Odotukset ovat korkealla. 60 prosenttia oikeudenomistajista odottaa sponsorituottojensa kasvavan. Myös yrityksillä saldoluku oli plussalla, mitä ei ole pitkään aikaan tapahtunut. Näyttää siis siltä, että kasvu olisi edelleen jatkumassa."

Vuosittainen Sponsorointibarometri toteutettiin yritys- ja oikeudenomistajakyselynä. Sponsorointibarometri on Suomen virallinen sponsoroinnin määrää mittaava tutkimus.

Tutkimuksen ja analyysin toteuttaa Sponsor Insight Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry:n toimeksiannosta.

Yritykset

22.11.2017 12:43

Solita avaa konttorin Viroon

Yritys etsii tällä hetkellä Tallinnaan erityisesti datasta, pilvipalveluista, ohjelmistokehityksestä sekä tietoturvasta kiinnostuneita kokeneita asiantuntijoita.