Brändit

M&M 3.2. 13:43 päivitetty 3.3. 15:38

Star Wars nosti Disneyn maailman vahvimmaksi brändiksi

Kuvakaappaus Star Wars: The Force Awakens -elokuvan verkkosivulta.

Ennätyksiä rikkonut Star Wars: The Force Awakens -elokuva nosti Disneyn brändin Legon ohi.

Star Wars -saagan oikeudet vuonna 2012 hankkinut Walt Disney on noussut maailman vahvimmaksi brändiksi.

Joulukuussa ensi-illan saanut Star Wars: The Force Awakens -elokuva auttoi nostamaan Disneyn Legon ohi. Tanskalainen leluvalmistaja oli viime vuonna eri brändien arvostusta selvittävässä The Brand Finance Global 500 -tutkimuksessa listan ykkösenä.

Lego on tänä vuonna vahvimpien brändien listalla toisena. Kolmantena on L'Oréal, neljäntenä PWC ja viidentenä McKinsey.

Kymmenen joukossa ovat myös Nike, Coca-Cola ja Google.

Brand Finance on arvioinut Star Warsin brändin arvoksi 10 miljardia dollaria. Arvon nousu on merkittävä, sillä Disney maksoi Star Warsin edellisestä omistajasta, Lucasfilmistä, neljä miljardia dollaria yrityskaupassa neljä vuotta sitten.

Lucasfilmin lisäksi Disney on hankkinut muitakin vahvoja brändejä kuten Marvelin, Pixarin ja ESPN:n. Nämäkin yrityskaupat ovat Brand Financen mukaan vahvistaneet Disneyn brändiä.

Ennätyksiä rikkonut The Force Awakens on ensimmäinen yhteensä kuudesta Disneyn suunnittelemasta Tähtien sota -tarinaa jatkavasta elokuvasta. The Force Awakens rikkoi miljardin dollarin lipputulot nopeammin kuin mikään muu elokuva, vain 12 päivässä.

Arvokkain brändi ei järky

Brand Financen arvokkaimpien brändien listan kärjessä on tuttu kolmikko: Apple, Google ja Samsung.

Google nousi tänä vuonna toiseksi arvokkaimmaksi viime vuoden kolmannelta sijalta, ja Samsung puolestaan tipahti toiselta kolmannelle sijalle.

Applen brändin arvo kasvoi noin 14 prosenttia, kertoo Brand Finance. Googlen brändin arvo kasvoi lähes 23 prosenttia ja Samsungin vajaa kaksi prosenttia.

Neljänneksi arvokkain brändi on Amazon, joka viime vuonna oli listalla sijalla kahdeksan. Viidenneksi arvokkain on Microsoft, joka tippui yhden sijan.

Päästöskandaalissa ryvettyneen Volkswagenin brändin arvo romahti listalla. Brändin arvo laski 12 miljardilla dollarilla ja Volkswagen tippui listan 17 sijalla aina sijalle 56 asti.

Konsulttiyhtiö Brand Finance asettaa vahvimmat brändit järjestykseen ottamalla huomioon useita osatekijöitä, muun muassa tuttuuden, uskollisuuden, markkinainvestoinnit, henkilöstön tyytyväisyyden ja yritysmaineen.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Vaihde: 0204 42 40

Tilaajapalvelu puh: 0204 42 4100

Puhelun hinta (sis. alv 24%): 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/minuutti. Ulkomailta yritysnumeroon soittamisen hinnoittelee ulkomainen operaattori. Sopimusasiointi: 03051 4100 (8,8 snt/min sis. alv 24 %).